Hjulgraver-entusiast i allsidig service på Helgeland

Jan-Kenneth Svendsgård kjører hjulgraver hos Reipå Knuseri AS på Helgeland. Det er variert arbeid i noen av Norges vakreste omgivelser, ofte med ansvar for en finish han og kollegaene kan være stolte av. Engcon tiltrotator med EC-Oil på pigghammer og øvrig redskap sparer mye tid, og har gått over 5200 timer uten feil. – Steike gjev redskap, sier Svendsgård. Han mener én ting er spesielt viktig. (ANNONSØRINNHOLD)

– Type jobb? Å, det er så mye! Oppussingsjobber går det mye i. Rydde, pusse og stelle overflaten for å fullføre prosjekter. Mye steinmuring. Men også mye grøftegraving for kommunen, reparasjoner og legging av vannledninger. Mye garasjetomer og hustomter, små servicejobber og større prosjekter der jeg er innom i varierende grad – innimellom andre jobber.

– Du trives med oppgaver der du får stelle, ordne og gjøre det fint..?

Annonse

– Ja, absolutt! Fineste jobben er jo det man gjør på slutten. Det er det folk ser. Det som ligger nedi bakken er viktig, men ingen ser det og setter pris på det. Det er en fin jobb å få sørge for at alt ser bra ut. Det er viktig at det ser strøkent ut når vi har gjort en jobb. Når det bakes kaker hjemme er det gjerne jeg som får i oppgave å smøre på kremen. Det er akkurat som å forme terreng og planere med tiltrotator, humrer Jan-Kenneth Svendsgård (41).

Reipå Knuseri AS er en entreprenørbedrift som holder til på Reipå i Nordland, lengst nord på Helgeland.

Reipå Knuseri AS er en entreprenørbedrift som holder til på Reipå i Nordland, lengst nord på Helgeland.

Entreprenør på Helgeland

Han er en av ca 30 ansatte i Reipå Knuseri AS, en entreprenørbedrift som holder til på Reipå i Nordland. Nærmere bestemt lengst nord på Helgeland, halvannen times kjøring sør for Bodø. Her har han vært maskinfører og en fast del av staben siden 2011. Som oftest er han å finne i hytta på hjulgraveren, rundt på alskens store og små jobber.

Maskinen er en 2019-modell Komatsu PW 148 som nå i høst vil nærme seg 5 500 kjørte timer. Hver eneste time er kjørt av Jan-Kenneth.

Annonse

– Veldig greit å full kontroll på eget utstyr. Alt er satt opp som jeg vil ha det, og jeg sørger selv for vedlikehold og småreparasjoner utenom serviceavtalen med Hesselberg. Når jeg tar ferie blir maskin og redskap parkert. Det setter jeg veldig stor pris på. Da er det lettere å holde maskin og utstyr ved like, sier han.

At én maskinfører har kontroll med og ansvar for maskinen er etter hans mening viktig for opprettholde best mulig oppetid og minst mulig skader gjennom tusenvis av timer i drift. Spesielt med et så omfattende EC-Oil-oppsett som her. Kommer tilbake til det om litt.

Komatsuen er foredlet med “full pakke” fra Engcon: Tiltrotator med grip, EC-Oil fjernstyrt redskapsfeste og EC-Oil tilkobling på alle redskaper til maskinen.

I hytta styres hele herligheten med DC2 styresystem som navigeres gjennom skjermen med Trimble Earthworks maskinstyring, mens Jan-Kenneth har fingerspisskontroll på alle funksjoner gjennom Engcon MIG2 spaker.

EC-Oil over og under tilt

Med EC-Oil-kobling både over og under tiltrotatoren tar alt av redskapsbytter bare sekunder, og utføres uten å forlate hytta. Inkludert av og på med pigghammer og feievals.

Jan-Kenneth Svendsgård fikk full tillit fra sjefen sjøl, Frank Robert Svendsgård, til å utstyre maskinen optimalt, i samarbeid med Hesselberg Maskin og Engcon Norway.

– Det gir en enorm tidsbesparelse. Bytte mellom redskaper tar bare 10-20 sekunder, uansett kombinasjon. Man bør ta seg en tur ut av hytta av og til for å tørke over koblingene med en klut, for å hindre at det kommer støv og dritt inn i systemet. Men ellers går alt fra inne i hytta. Minimalt med oljesøl er ellers en av de store fordelene med EC-Oil.

– Jaha, hvordan det?

– Med Tema-koblinger blir det søl og drefs av olje utover bakken, uansett hvor mye man prøver å være forsiktig. Med EC-Oil er det helt minimalt. Kun litt svetting rundt kontaktene som er lett å tørke av med klut, sier han.

Den 14-15 tonn hjulgraveren som er Jan-Kenneths Svendsgårds daglige arbeidsplass er satt opp med en solid beholdning redskap og utstyr, der alt er utstyrt med EC-Oil-koblinger:

  • Tiltrotator med grip
  • Graveskuffe 550 liter
  • Grøfteskuffe
  • Pusseskuffe
  • Feievals – Hydrauliske pallegafler
  • Pigghammer
  • Vibroplate
  • Steinklype
Den 14-15 tonn hjulgraveren som er Jan-Kenneths Svendsgårds daglige arbeidsplass er satt opp med en solid beholdning redskap og utstyr, der alt er utstyrt med EC-Oil-koblinger

Den 14-15 tonn hjulgraveren som er Jan-Kenneths Svendsgårds daglige arbeidsplass er satt opp med en solid beholdning redskap og utstyr, der alt er utstyrt med EC-Oil-koblinger

Pallegafler, vibroplate og feievals

– Jeg har blitt veldig glad i de hydrauliske pallegaflene. De er et veldig hendig redskap som brukes til mye rart. Vibroplata er også et “must” når man holder på rundtomkring. Den er veldig fin i skråninger, grøfter, ved forsterkning av veiskuldre og for å komme til nede i grøfter der det ikke er plass til en vanlig stor hoppetusse. Veldig bra redskap, sier han.

Den viktigste og mest brukte redskapen er naturlig nok graveskuffa. Den store feievalsen brukes ikke akkurat hver dag, men har vist seg å være et ypperlig redskap i overraskende mange sammenhenger. Tiltrotatoren er naturligvis et uunnværlig redskap på en slik “multimaskin”. Den tas av når det skal pigges og når det skal graves hardt i stein. Ellers sitter den stort på hele tiden.

– Vinterstid har det vært en del grøftegraving der det trengs både pigging og graving med tannskuffe. Da er det fint å kunne veksle enkelt og ofte. Vanligvis vil man sette på pigghammeren, kjøre på med pigging den dagen og gå tilbake oppå “krateret” og grave ut grøften senere, sier han.

Med piggen på EC-Oil kan jeg pigge akkurat så mye han trenger mens lastebilen står der, og grave opp det som trengs.

– Når lastebilen har kjørt kan jeg bytte tilbake og pigge videre. Du kobler om på bare ti sekunder. Det er en alvorlig tidsbesparelse.

– Noen er skeptiske til å ha pigghammer på et fjernstyrt redskapsfeste som EC-Oil, og mener det ikke holder. Hva vil du si til det, etter å ha kjørt over 5 000 timer med det?

I hytta styres hele herligheten med DC2 styresystem gjennom skjermen med Trimble Earthworks, mens Jan-Kenneth kontrollerer alle funksjoner gjennom Engcon MIG2 spaker.

I hytta styres hele herligheten med DC2 styresystem gjennom skjermen med Trimble Earthworks, mens Jan-Kenneth kontrollerer alle funksjoner gjennom Engcon MIG2 spaker.

Pigghammer på EC-Oil

– Ingen problem, bare den får tilstrekkelig olje. Hvis du har en hammer til akkurat den maskinen i stedet for til flere maskiner, så kan du velge en hammer i rett størrelse til maskinens oljemengde. Vi gikk for en Komatsu hammer til maskinen, satt opp med EC-Oil og dobbel blokk på både hammeren og Q-safe-koblinga. Da får vi dobbel oljemengde gjennom kontaktene, og det er ingen problem å kjøre hammer på det. Ikke det beste for å stå i et steinbrudd å pigge hele dagen, naturligvis. Men veldig fint og enkelt til bruk i service. Jeg har pigget 3-4 timer i strekk uten noe problem, sier Jan-Kenneth Svendsgård.

Han mener også at Q-safe gir en ekstra trygghet når det skal henges en kranarm på maskinfestet.

Maskinen er den tredje Komatsu hjulgraveren han kjører som ansatt i Reipå Knuseri. Alle har vært utstyrt med Engcon tiltrotator. Han husker godt første gang han stiftet bekjentskap med en tiltrotator for første gang. Også det var en Engcon.

– Det husker jeg veldig godt. Det var i 2001. Jeg var lærling, og var i Bodø på en jobb. Der hadde vi fått låne en åttetonner med tiltrotator. Den var knappestyrt, med pedal på dørken og null automatisering. På den tiden hadde vi kun lest om tiltrotatorer i bladene. De fleste var skeptiske, og mente det aldri ville holde. Jeg så allerede den gangen at dette var god redskap. Og Engcon er “Rolls Royce” blant tiltrotatorer. Det finnes ingen bedre, og jeg skal ikke ha maskin med noe annet enn Engcon, sier han.

Dagens løsning med EC-Oil tar det til nye høyder. Svendsgård understreker at han ikke er spesielt forsiktig når han kjører, og at han tar i der det trengs. Men til dags dato har han ikke greid å bryte noe i stykker på tiltrotator eller EC-Oil. Han mener det er en fordel at en maskin med EC-Oil får den ekstra omtanken som ligger i at én maskinfører har ansvaret.

– Det kan være skjørt hvis det blir brukt av noen som ikke vet hva de holder på med, eller på en maskin med 3-4 forskjellige førere der ingen har noen følelse for utstyret. Det må brukes riktig, sier han.

For daglig leder Frank Robert Svendsgård er det en selvfølge at bedriftens gravemaskiner er utstyrt med tiltrotator. Spesielt en universalmaskin som hjulgraveren. EC-Oil fjernstyrt redskapsfeste koster penger, men har gjort maskinen enda mer produktiv.

– Ingen tvil. Dette er redskap som sparer tid og gjør at vi får gjort mere, sier han.

Reipå Knuseri AS

Du la kanskje merke til at maskinfører Jan-Kenneth og daglig leder Frank Robert har samme etternavn, ikke sant? Joda, de er i slekt. Nærmere bestemt tremenninger. Eier og daglig leder Frank Robert Svendsgård er sønn av Egil Arne Svendsgård, som startet selskapet som enkeltmannsforetak i 1970. I 2000 ble det etablert som aksjeselskap. Frank Robert kom da inn som daglig leder og 49 prosent eier, før han overtok resten av aksjene i 2015.

Frank Roberts sønn Timo er i skrivende stund lærling i bedriften, med stø kurs mot å ta over en dag.

Med 30 medarbeidere og en solid og oppdatert maskinpark utfører selskapet et bredt spekter av grunnarbeid, masseforflytning og anleggsjobber. Mye av aktiviteten er relatert til vann og avløp, gjennom en maskinavtale med Meløy kommune. I skrivende stund har Reipå Knuseri to jobber gående med bygging av minikraftverk. Driftsoppgaver har de også mye av. Den største enkeltjobben er kantklipping av 100 mil (!) med fylkesvei i regionen, som UE på en kontrakt Veidekke har med fylkeskommunen.

Like utenfor Reipå sentrum, ligger familiens steinbrudd. Herfra leveres knuste og sorterte masser til egne og andres prosjekter.

De senere årene har Reipå Knuseri for egen regning og risiko bygget en småbåthavn til kommunens båtfolk, etter at fritidsbåteiere måtte ut av den nærliggende fiskerihavna. Småbåthavna beskytter flytebrygger og båter mot havets påkjenninger.

Det hele er vakkert pakket inn i plastring og steinmurer. Jan-Kenneth i hjulgraveren har brukt mange timer her, og det meste av plastringen er utført av kollega Arve Hansen i en Cat 326 beltegraver.

Hver eneste stein i moloen og plastringen kommer fra Reipå Knuseris eget steinbrudd.