Midtlivsoppgradering hos Øveraasen

I 115 år har det vært produksjon hos Øveraasen, og i 100 av dem har denne vært rettet mot utstyr for fjerning av snø. Stadig utvikles nye og bedre produkter, men også eldre fresere kan oppdateres for å øke effektiviteten, og ikke minst spare miljøet.

Øveraasen kaller løsningen for Midlife up-grade, og er et tilbud til kunder som har eldre snøfresere som har levd et relativt langt liv, men som ved å bytte ut og/eller overhale komponenter kan leve og brukes i mange år fremover.

– Dette er en oppgradering av maskiner til dagens standard. Vi bytter styresystem, ledningsnett, display, joystick, software, sensorer m.m. Tanken er at freseraggregatet og de sveisede stålkomponentene beholdes og så kan alt annet oppgraderes eller byttes, sier Andreas Moe, ettermarkedsleder hos Øveraasen.

Annonse
Andreas Moe, ettermarkedsleder, og Mille Øveraasen, marked- og kommunikasjonsansvarlig. (Foto: Njål Hagen)

Andreas Moe, ettermarkedsleder, og Mille Øveraasen, marked- og kommunikasjonsansvarlig. (Foto: Njål Hagen)

Ved å oppgradere på denne måten får kunden tilbake en ny fres i gammel innpakning. Ikke bare er dette en billigere investering, men det er også en mer bærekraftig løsning for å møtes dagens krav til både ytelse og miljø.

Finsk fres

Øveraasen går over maskinen for å kartlegge tilstanden. Sammen med kunden går de gjennom hva som kan og bør gjøres, og så får kunden et pristilbud.

Inne på området til Øveraasen på Gjøvik står en TV 1260 fra Finland som er inne til en midtlivsoppgradering.

Annonse

– Akkurat denne skal ha bytte av styresystemer, ledningsnett, joystick, display, nytt el-skap, sensorer, pluss en del andre ting. Nå skal maskinen testes ytterligere, og så blir den sendt tilbake til Finland, sier Moe.

Kunden er såpass fornøyd med oppgraderingen at de har bestilt oppgradering av en maskin til.

Inne i en av hallene står to UTV-fresere som er i sluttfasen av oppgraderingen, og som ser nesten nye ut.

To UTV-freser som har gjennomgått en oppgradering, og er klare for nye år med å rydde snø. (Foto: Njål Hagen)

To UTV-freser som har gjennomgått en oppgradering, og er klare for nye år med å rydde snø. (Foto: Njål Hagen)

Alle steder med snø

På resten av området og i produksjonshallene er det full aktivitet. Høsten er her og det er mye vinterdriftsutstyr som skal ut til kunder før snøen kommer. Og det er ikke bare norske kunder som skal ha nytt utstyr.

– Vi har som målsetting å være til stede på alle flyplasser i hele verden hvor det kan komme snø, sier Moe.

Andreas Moe, ettermarkedsleder, med kartet hvor det er plassert nåler ved alle flyplassene i verden hvor det er utstyr fra Øveraasen. (Foto: Njål Hagen)

Andreas Moe, ettermarkedsleder, med kartet hvor det er plassert nåler ved alle flyplassene i verden hvor det er utstyr fra Øveraasen. (Foto: Njål Hagen)

Øveraasens teknologi finnes på mange av verdens største internasjonale flyplasser, som for eksempel i Frankfurt, Madrid, New York og verdens nest høyest liggende flyplass, Bangda i Tibet (4334 moh). Flystripen er hele 5800 meter lang, noe som skal gjøre den til verdens lengste rullebane.

Øveraasen har også levert verdens største selvgående snøfreser for rullebaner og taksebaner. Den har en motorytelse på mer enn 2200 hk, og er levert til Oslo Lufthavn Gardermoen.

Den flyplassen i verden som har mest utstyr fra Øveraasen er Istanbul Airport i Tyrkia. Der har de over 50 Øveraasen-maskiner: 4 stk. TV 1000+ Perfomance Line, 34 stk. RS 400 Performance Line og 15 stk. RSC 250 Performance Line.

TV 1000+ Performance Line er en selvgående høyhastighets snøfreser konstruert for snørydding på flyplasser, og kan håndtere all type snø med dybder fra 1 cm til 2 meter. Snøfreseren er montert på et spesialbygd chassis og er utstyrt med «Flying Cab». Denne gjør at førerhytta i første posisjon er plassert bak freseraggregatet, men kan enkelt flyttes frem og oppå freseraggregatet for å sikre optimal sikt under arbeid. Har to MTU dieselmotorer på til sammen over 1000 hk, som gir en ryddekapasitet opp til 8500 tonn snø i timen og en kastelengde på ca. 35 meter. (Foto: Njål Hagen)

TV 1000+ Performance Line er en selvgående høyhastighets snøfreser konstruert for snørydding på flyplasser, og kan håndtere all type snø med dybder fra 1 cm til 2 meter. Snøfreseren er montert på et spesialbygd chassis og er utstyrt med «Flying Cab». Denne gjør at førerhytta i første posisjon er plassert bak freseraggregatet, men kan enkelt flyttes frem og oppå freseraggregatet for å sikre optimal sikt under arbeid. Har to MTU dieselmotorer på til sammen over 1000 hk, som gir en ryddekapasitet opp til 8500 tonn snø i timen og en kastelengde på ca. 35 meter. (Foto: Njål Hagen)

Inne i hallene hos Øveraasen på Gjøvik er det mye utstyr som skal ut før vinteren. Her en sope og blåsemaskin bygget på en Mercedes Arocs 2042. (Foto: Njål Hagen)

Inne i hallene hos Øveraasen på Gjøvik er det mye utstyr som skal ut før vinteren. Her en sope og blåsemaskin bygget på en Mercedes Arocs 2042. (Foto: Njål Hagen)