I 115 år har det vært produksjon hos Øveraasen, og i 100 av dem har denne vært rettet mot utstyr for fjerning av snø. Stadig utvikles nye og bedre produkter, men også eldre fresere kan oppdateres for å øke effektiviteten, og ikke minst spare miljøet.
Øveraasen kaller løsningen for Midlife up-grade, og er et tilbud til kunder som har eldre snøfresere som har levd et relativt langt liv, men som ved å bytte ut og/eller overhale komponenter kan leve og brukes i mange år fremover.
– Dette er en oppgradering av maskiner til dagens standard. Vi bytter styresystem, ledningsnett, display, joystick, software, sensorer m.m. Tanken er at freseraggregatet og de sveisede stålkomponentene beholdes og så kan alt annet oppgraderes eller byttes, sier Andreas Moe, ettermarkedsleder hos Øveraasen.
Ved å oppgradere på denne måten får kunden tilbake en ny fres i gammel innpakning. Ikke bare er dette en billigere investering, men det er også en mer bærekraftig løsning for å møtes dagens krav til både ytelse og miljø.
Finsk fres
Øveraasen går over maskinen for å kartlegge tilstanden. Sammen med kunden går de gjennom hva som kan og bør gjøres, og så får kunden et pristilbud.
Inne på området til Øveraasen på Gjøvik står en TV 1260 fra Finland som er inne til en midtlivsoppgradering.
– Akkurat denne skal ha bytte av styresystemer, ledningsnett, joystick, display, nytt el-skap, sensorer, pluss en del andre ting. Nå skal maskinen testes ytterligere, og så blir den sendt tilbake til Finland, sier Moe.
Kunden er såpass fornøyd med oppgraderingen at de har bestilt oppgradering av en maskin til.
Inne i en av hallene står to UTV-fresere som er i sluttfasen av oppgraderingen, og som ser nesten nye ut.
Alle steder med snø
På resten av området og i produksjonshallene er det full aktivitet. Høsten er her og det er mye vinterdriftsutstyr som skal ut til kunder før snøen kommer. Og det er ikke bare norske kunder som skal ha nytt utstyr.
– Vi har som målsetting å være til stede på alle flyplasser i hele verden hvor det kan komme snø, sier Moe.
Øveraasens teknologi finnes på mange av verdens største internasjonale flyplasser, som for eksempel i Frankfurt, Madrid, New York og verdens nest høyest liggende flyplass, Bangda i Tibet (4334 moh). Flystripen er hele 5800 meter lang, noe som skal gjøre den til verdens lengste rullebane.
Øveraasen har også levert verdens største selvgående snøfreser for rullebaner og taksebaner. Den har en motorytelse på mer enn 2200 hk, og er levert til Oslo Lufthavn Gardermoen.
Den flyplassen i verden som har mest utstyr fra Øveraasen er Istanbul Airport i Tyrkia. Der har de over 50 Øveraasen-maskiner: 4 stk. TV 1000+ Perfomance Line, 34 stk. RS 400 Performance Line og 15 stk. RSC 250 Performance Line.