Helelektrisk også for landets rørinspektører

PipelineVision AS i Bærum er klar for leveranse av sin første helelektriske rørinspeksjonsbil for det norske markedet. Bilen vil i løpet av kort tid bli levert til Sandefjord kommune. Det opplyser daglig leder i PipelineVision AS, Majid Zokaie i en pressemelding.

Den første bilen som ruller ut fra lokalene på Skui i Bærum er en Ford E-Transtitt L3-H3, med 269 hestekrefter. Bilen har et forbruk på 36kWt pr 100 kilometer og en rekkevidde på nærmere 320 kilometer. Lasterommet er på hele 12,4 kubikk. Totalvekten blir på 4 tonn, som inkluderer innredning, rørinspeksjonsutstyr og sjåfør.

Nyskapende i rørbransjen

Majid Zokaie karakteriserer den helelektriske versjonen av en rørinspeksjonsbil som nyskapende i rørbransjen. Bilen er en miljø- og klimavennlig arbeidsplass med det mest moderne utstyret en rørinspektør har behov for i sitt daglige arbeid, opplyser han i pressemeldingen fra PipelineVision AS. Bilen er utstyrt med iPEK Rovion DCX5000HD + Industri-pc for Wincan VX med mulighet for Gemini VA i tillegg til en overvåkingsskjerm bakover.

Annonse

Bilen har en Litium batteripakke for 10-12 timers driftstid.. Her er det solcellepaneler for splittlading, klimaanlegg for varme og kjøling på 3000W, soneinndeling for innredning og en elektrisk kran med løftekapasitet på 115 kilo. Alle rom er oppvarmet og chassiset er fullisolert. Her skal med andre ord ingenting gå til spille. Bilen er også utstyrt med 5G-nett.

– Jeg er ikke i tvil om at kommunens rørinspektører vil stortrives med den nye bilen, sier Zokaie med et stort smil.

Servicesjef Eddie Rudolph og daglig leder Majid Zokaie er stolt over å kunne levere firmaets første helelektriske bil til Sandefjord kommune i løpet av desember. Bilen er utstyrt med alt en rørinspektør har behov for, understreker de to. (Foto: Odd Borgestrand)

Servicesjef Eddie Rudolph og daglig leder Majid Zokaie er stolt over å kunne levere firmaets første helelektriske bil til Sandefjord kommune i løpet av desember. Bilen er utstyrt med alt en rørinspektør har behov for, understreker de to. (Foto: Odd Borgestrand)

Romslig bil

Servicesjef Eddie Rudolph mener bilen har et romslig arbeidsrom med lagerhyller og skuffer. Lagerrommet er oversiktlig, og med egen inngang på venstre side av bilen. Her er det god plass for rør for føring av stakefjær, metallsøkere og ladekabler i tillegg til en stige på hele 3,5 meter.  Bilen er utstyrt er siste versjon av kameraer og styringspaneler. Bilen er blant annet utstyrt med tre monitorer for PC og påsyn av video-opptak

Han mener PipelineVision AS er Norges ledende leverandør av rørinspeksjonsutstyr fra iPEK, Gejos, Optronic innen VA og Offshore i Norge med sine drøye 30 års erfaring i bransjen. PipelineVision AS er dessuten medlem av Rørinspeksjon Norge, som er et kvalitetsstempel i bransjen, ifølge ham.

– Her garanterer jeg at enhver rørinspektør vil trives. Bilen er blant annet utstyrt med tre monitorer for PC og påsyn av video-opptak, sier servicesjef Eddie Rudolph. (Foto: Odd Borgestrand)

– Her garanterer jeg at enhver rørinspektør vil trives. Bilen er blant annet utstyrt med tre monitorer for PC og påsyn av video-opptak, sier servicesjef Eddie Rudolph. (Foto: Odd Borgestrand)

Tid for fossilfritt nå

Servicesjefen tror bransjen er overmoden for å gå over fra fossilt til elektrisk, og de bedriftene som ønsker å være med videre må ta dette valget nå, mener han. Offentlige anskaffelser blir stadig trukket fram som et sentralt virkemiddel for å kutte klimagassutslipp og for å få til en omstilling til lavutslippssamfunnet. De aller fleste kommunene har fokus på fossilfritt. Satsingen innebærer at når man skal gjøre et innkjøp av nye tjenestebiler og maskiner, er det et krav om å etterspørre fossilfritt.

Dette bidrar til at stat, fylkeskommuner og kommuner når sine klimamål, mener PipelineVision-sjefen som forventer stor etterspørsel av helelektriske rørinspeksjonsbiler de nærmeste månedene og årene.

– Vi er klare til å forsyne markedet med en elektrisk totalpakke på fire hjul, slår han fast.