Norskprodusert lynlader for anleggsmaskiner

Eviny tester ut en ny norskprodusert lynlader på 420 kW. Den skal være raskest i Europa og skal gjøre det enklere å ta i bruk større anleggsmaskiner på utslippsfrie byggeplasser.

– Entreprenørene tar i bruk stadig tyngre elektriske kjøretøy med økt effektbehov. Det krever også kraftigere ladere. Den nye laderen har to ladepistoler som gjør det mulig å lynlade to store elektriske gravemaskiner i lunsjpausen. Dermed går mindre tid vekk til å vente på lading. Dette vil gjøre det enda enklere og mer attraktivt for bygg- og anleggsbransjen å gå over til utslippsfrie løsninger, sier Camilla Moster, leder for Mobil energi i Eviny, i en pressemelding.

Eviny skal i første omgang tilby den mobile laderen til bygge- og anleggsplasser for å lade elektriske anleggsmaskiner, men den kan også brukes til lading av biler.

Annonse

Stor kapasitet

Den første testen skjer på Bergen Travpark, der entreprenøren Sartor & Drange utfører et miljøprosjekt for Bergen kommune.

– Rask lading er nøkkelen til god drift på elektriske anleggsmaskiner. Vi får bedre flyt i produksjonen, og maskinførere kan ha fullt fokus på oppgaven som skal utføres, uten å måtte tenke så mye på lading. At flere kan lade samtidig med stor kapasitet, er også en fordel, da flere av maskinene er direkte avhengige av hverandre i produksjonen, sier Roger Bøe, prosjektleder i Sartor & Drange.

I Enova-prosjektet «Pilotering av elektrisk infrastruktur til utslippsfri anleggsplass» har Eviny fått støtte av Enova til å utvikle og prøve ut nytt utstyr som skal muliggjøre omstilling til nullutslippsprosjekter innenfor bygg og anleggsbransjen.

Med det nye utstyret er det mulig å lynlade to store elektriske gravemaskiner i lunsjpausen. (Foto: Eyvind Bohne-Kjersem, Eviny)

Med det nye utstyret er det mulig å lynlade to store elektriske gravemaskiner i lunsjpausen. (Foto: Eyvind Bohne-Kjersem, Eviny)

Spennende utfordring

Det er bergensselskapet Ayond som har produsert rekordladeren på 420 kW. Laderen har standard CSS2-ladeplugg, og kan dermed brukes av både personbiler og tyngre kjøretøy.

– For oss har det vært en spennende utfordring å bli først i Europa med en lader på over 400 kW. Vi håper laderen vil bidra til enda raskere overgang til nullutslippsløsninger i bygg- og anleggsbransjen. Det er helt nødvendig for å lykkes med klimamålene, sier Joar Vik Larsen, Teknisk sjef i Ayond, som er eid 50 prosent av Eviny og 50 prosent av BOS Group AS.

Lynladeren fra Ayond skal også være raskeste i verden med luftkjøling. Kina tok i slutten av mars i bruk en lynlader med vannkjølingsteknologi, men den er ikke i kommersiell bruk utenfor Kina.