Scanias nye montasjefabrikk for batterier ved hovedkvarteret i Södertälje, ble innviet tirsdag 5. september.
Driftsstarten av den nye montasjefabrikken for batterier gjør serieproduksjon av kraftige premium elektriske kjøretøyer (BEV) mulig, ifølge en pressemelding fra Scania.
– Jeg er ekstremt stolt av alle kollegaer som har lagt sitt hjerte og sinn i dette. I Scania har vi gjort det til vår oppgave å drive skiftet mot et bærekraftig transportsystem. Med batterifabrikken i drift har vi en av grunnsteinene på plass for å akselerere overgangen til elektrifisering, uttalte Christian Levin, konsernsjef i Scania og Traton Group, under åpningen.
Elbiler i 2030
Scania sikter mot at halvparten av alt konsernet selger er elbiler i 2030.
– Skiftet til elektrifiserte løsninger er den største transformasjonen i transporthistorien, og 2023 er året da det virkelig tar av. Bevisene lanseres én etter én, og investeringen på 1,5 milliarder SEK i denne nye batterienheten er en av dem, fortalte Levin.
Spesialcelle
I april i år avduket Scania og Northvolt en fellesutviklet battericelle designet for tungtransport. Battericellen skal ha enestående ytelse og et unikt lavt karbonavtrykk.
Cellen produseres ved gigafabrikken Northvolt ETT i Nord-Sverige, og vil fra 5. september settes sammen til pakker ved det nye 18 000 kvadratmeter store anlegget i Södertälje. Det gjør også oppstart av serieproduksjon av Scanias elektriske lastebiler for regional transport mulig.
Storskala
Ved å plassere monteringsanlegget i tilknytning til chassislinjen i Södertälje, som ble redesignet i sommer for storskala produksjon av elektriske kjøretøy, er forutsetningene for raske og effektive produksjonsflyter på plass, ifølge Scania.
Batterimonteringen vil sysselsette 550 personer og er svært automatisert, fra innkommende varer gjennom produksjon til levering.