Drivlinjen i Hilux-modellen benytter nøkkelkomponenter fra hybridbilen Toyota Mirai, som har vært på markedet i nesten ti år. Pickupen gir ingen utslipp annet enn rent vann når den kjøres.
– Vår satsing på grønn mobilitet handler om mer enn bare biler. Det handler om å realisere Toyotas visjon om ‘Mobility for All’. I Europa fortsetter vi å vokse ved å tilby nullutslipps brenselcelleprodukter. Nå også hydrogen brenselcelle-elektrisk drivlinje, forteller administrerende direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak, i en pressemelding.
Toyota tilbyr allerede ulike mobilitetsløsninger som hybrid-elektrisk, plug-in hybrid-elektrisk, batteri-elektrisk og hydrogen brenselcelle-elektrisk.
600 km rekkevidde
Hilux-modellen ble presentert ved Toyotas produksjonsanlegg i Derby, England, der den har blitt utviklet i samarbeid med partnerne i Toyotas hydrogenkonsortium og støttet av britisk statlig finansiering.
Hydrogen lagres i tre høytrykkstanker, noe som skal gi Hilux-prototypen en forventet rekkevidde på over 600 km. Hybridbatteriet, som lagrer strøm produsert av brenselcellen, er plassert i lasteområdet bak, og gjør at Hilux-en ikke mister noe av kabinplassen.
Testing
– Hydrogen er en viktig komponent i vår visjon om karbonnøytralitet. Som en pionér innen hydrogen, har Toyota integrert denne avanserte brenselcelleteknologien i alt fra personbiler til tog, sier Pawlak.
Prototypkonstruksjonen begynte 5. juni i år, med første kjøretøy ferdigstilt bare tre uker senere.
Totalt skal ti slike kjøretøy bli bygget ut året. Alle disse vil gjennomgå omfattende testing for å sikre at de møter Toyotas krav til et produksjonsklart kjøretøy.