Nylig fikk Rental Group Ekspert overlevert første elektriske Hydrema-dumper levert i Norge. Dumperen gikk rett ut til kunde.
– Dumperen ble klargjort i dag og kunden står og tripper for å ta den i bruk, sier Lars-Petter Ulvesli, daglig leder i Rental Group Ekspert, da vi møter han ved selskapets lokaler på Berghagan, sør for Oslo.
Hydrema DT6-dumperen ble bestilt på Bauma i fjor høst, og ble nylig levert til Norge.
El-dumperen er nok et tilskudd til en allerede relativt stor elektrisk utleie-flåte hos Rental Group Ekspert.
1 av 5
– Dette er den første av totalt fem el-dumpere som vil bli levert til Norge i år, sier John Vidar Bakken, salgssjef i Hydrema Norge. Per nå produseres det én el-dumper i uka ved fabrikken, men dette skal snart økes til to.
Bakken forteller at til forskjell fra Hydrema 707-dumperen, som DT6 er basert på, er førerhytta midtplassert. Dette for å få plass til batterier på begge sider og bak hytta. Antall timer mellom servicene er også noe som skiller el-dumperen fra diesel-versjonen. El-dumperens har dobbelt så lange intervaller, og skal serves hver 1000. time.
Dumperne som tas inn til Norge blir fra fabrikk levert med blant annet rikelig med lys, ryggekamera og Hardox i dumperkassa.
I følge Hydrema skal batterikapasiteten holde en arbeidsdag på åtte timer, vel å merke hvis den lades i arbeidspausene.
Hydrema DT6 Electric:
Maskinvekt: 5200-5300 kg (avhengig av dekkdimensjon)
Lasteevne: 5500 kg
Bredde: 230-255 cm (avhengig av dekkdimensjon)
Høyde: 256 cm
Akselavstand: 250 cm
Totallengde: 556 cm
Svingradius: 492 cm
Kassevolum: 3,5 m3 (med topp)
Motor: ZF eTrac 96 V væskekjølt
Effekt: 29/69 kW (kontinuerlig/maks)
Maks kjørehastighet: 20 km/t
Batteri: 63 kWh
Integrert lader: 18 kW