Lansert patentert skrapeplate og videreutvikler det 20 år gamle Acculinder-systemet

Stord-selskapet Levox AS brukte anleggsmessa i Haugesund til å lansere selskapets nyvinning – skrapeplate til å montere på pigghammer. Tidligere har selskapet utviklet en sylinder som kan monteres på gravemaskinbommen for å effektivisere graveprosessen.

Per Joar Myhre, daglig leder i Levox, viser frem det helt nye produktet de har utviklet – skrapeplate for pigghammer, da vi møter ham ved selskapets lokaler i Sagvåg på Stord.

Skrapeplaten er enkelt forklart et renskeskjær som monteres i toppen av hammerkassetten, og som skal gjøre det enkelt å skrape vekk løsmasser etter hvert som man pigger.

Annonse
I tillegg til utvikling og produksjon av Acculinder og skrapeplate, har Levox egen serie hydrauliske hammere. Alle hammerne kan leveres med skrapeplaten. (Foto: Njål Hagen)

I tillegg til utvikling og produksjon av Acculinder og skrapeplate, har Levox egen serie hydrauliske hammere. Alle hammerne kan leveres med skrapeplaten. (Foto: Njål Hagen)

Patentert oppfinnelse

Ved å bruke denne kan maskinføreren unngå å bytte til skuffe for å få vekk løsmasser som blir liggende i veien for piggingen.

– Når det er pigget løs såpass mye masse at det er vanskelig å se hvor man skal pigge videre, tilter man bare meiselen (pigghammeren) 90 grader og skraper vekk løsmassene, sier Myhre.

Han forteller at skrapeplaten allerede er patentert i Europa, Kina og USA, og selskapet er nå aktivt på utkikk etter investorer og samarbeidspartnere som kan bidra til videre utvikling og vekst.

Skrapeplaten er designet av Myhre, og de har egen CNC-maskin hvor de lager prototyper av produktene.

Med «de» menes Per Joar Myhre og faren, Per Jørgen Myhre. De to bruker mye tid på å tenke ut nye ideer for å effektivisere arbeidsprosesser, men det er langt fra alle ideer som blir realisert.

De to Volvo-graverne er i daglig drift, og har vært utstyrt med Acculinder-systemet i mange år. Det er resultatene fra daglige felttester som danner grunnlaget for dokumentasjonen som viser drivstoffbesparelser på opptil 15-20 prosent ved graving og 30-40 prosent ved lasting. (Foto: Njål Hagen)

De to Volvo-graverne er i daglig drift, og har vært utstyrt med Acculinder-systemet i mange år. Det er resultatene fra daglige felttester som danner grunnlaget for dokumentasjonen som viser drivstoffbesparelser på opptil 15-20 prosent ved graving og 30-40 prosent ved lasting. (Foto: Njål Hagen)

20 år gammel idé

Første gang vi møtte far og sønn Myhre var på Haugesund-messa i 2005. Den gang stilte de ut deres egenutviklede Acculinder EPC System, eller Miljøsylinderen som den het den gang, og produktet fikk mye oppmerksomhet.

– Ideen om Acculinder dukket for første gang opp for vel 20 år siden. Det tok noen år fra tegnebrettet til prototypen var ferdig, sier Myhre.

Han forteller at etter messe-visningen i 2005, og ytterligere testing, ble Acculinderen endret noe for å fungere optimalt.

Acculinder fungerer etter et enkelt prinsipp som likner på åpning av bagasjelokket på en varebil. Systemet hjelper til med å motvirke vekten og dermed redusere kraftbehovet.

Myhre forteller at Acculinder har mange fordeler, både for maskinen, miljøet og maskinføreren. Den kan enkelt ettermonteres på de fleste maskiner.

Ved optimal bruk av Acculinder-systemet kan man oppnå drivstoffbesparelser på opptil 15-20 prosent ved variert graving og 30-40 prosent ved lasting.

Ved å installere Acculinder-systemet oppnår man lavere trykk og økt oljeflyt. Den variable pumpen justerer oljeflyten i forhold til vekten på bommen, og gjør dermed bommen nesten vektløs. Resultatet skal være raskere gravesyklus og mer arbeid utført per time.

Per Joar Myhre forteller at de utvikler og produserer de fleste komponentene selv. (Foto: Njål Hagen)

Per Joar Myhre forteller at de utvikler og produserer de fleste komponentene selv. (Foto: Njål Hagen)

Flere viser interesse

Ifølge Myhre kan Acculinder-systemet enkelt monteres på de fleste gravemaskiner.

Systemet har sitt eget separate hydraulikksystem, og kan fjernes/frakobles dersom man ikke ønsker å bruke det lenger.

Det er forskjellige alternativer når det gjelder hva som trengs for å montere Acculinder-systemet, men nå satses det mest på Heavy-systemet.

–  For større maskiner anbefales dette systemet, som i tillegg til akkumulatorpakken og ventilblokken, også inkluderer en ekstra løftesylinder, sier Myhre.

Han forteller at i den senere tiden har flere store entreprenørselskaper tatt kontakt og ønsker mer informasjon om Acculinder.

– Med økte drivstoffpriser og stadig mer oppmerksomhet rundt dette med CO2-utslipp, er den snart 20 år gamle oppfinnelsen mer aktuell enn noen gang, sier Myhre.

Levox holder til i relativt nye lokaler i Sagvåg på Stord. (Foto: Njål Hagen)

Levox holder til i relativt nye lokaler i Sagvåg på Stord. (Foto: Njål Hagen)