Verdens nordligste Volvo-verksted er el-godkjent

I Longyearbyen ligger det som er verdens nordligste Volvo-godkjente verksted. De ansatte hos Svalbard Auto skrur på alt av kjøretøy og maskiner, og nå har de også blitt godkjent som Volvo Electromobility verksted.

Svalbard Auto er både Toyota-forhandler, Circle K bensinstasjon og lastebil- og anleggsmaskinverksted, og ble ledet av Roger Eriksen da vi var på besøk. Eriksen gikk av med pensjon 1. mai, og nå har Viggo Rønning overtatt som daglig leder.

Verkstedet er godkjent av Statens vegvesen og de ansatte utfører reparasjoner på personbiler, lastebiler, anleggsmaskiner og alt annet som har motor.

Annonse

Med økende interesse fra blant annet LNS Spitsbergen om å elektrifisere bil- og maskinparken, må verkstedet tilpasse driften til dette. Derfor ble mekanikerne sendt på kurs for å lære mer om reparasjon og service på elektriske maskiner.

Opplæring av ansatte hos Svalbard Auto

Knut Sollesnes, fagansvarlig hos Volvo Maskin (gul jakke) holder årlig mange kurs for mekanikere på Volvo-verksteder. Her er det Ove Mælen, Tarald Falander og Jakob Roko som får opplæring på batterielektrisk hjullaster. (Foto: Njål Hagen)

Tilpasset og godkjent

I to dager ble de ansatte på verkstedet kurset av Knut Sollesnes, fagansvarlig hos Volvo Maskin.

– Kurset er for å lære mekanikerne hvordan de skal kunne jobbe sikkert på batterielektriske maskiner. Før jeg kom hit har de ansatte gjennomført et online-kurs, sier han. Kurset tar for seg el-sikkerhet og komponentkunnskap, og består blant annet i å lære hvordan el-systemet er bygget opp, hvordan feilsøke el-anlegget og hvordan håndtere batteriene. Slike kurs har Sollesnes holdt hos flere Volvo-verksteder.

Etter gjennomført og godkjent kurs, blir verkstedets organisering gjennomgått. De må ha en organisering hvor de synliggjør roller og kompetanse, samt at verkstedet må ha nødvendig utstyr for å kunne utføre arbeid på elektriske maskiner. Da blir de godkjent som Volvo Electromobility verksted. Begrepet beskriver at verkstedet er spesielt tilpasset og godkjent for service og vedlikehold på elektriske maskiner.

Jakob Roko jobbet elleve år som mekaniker ved Volvo Trucks i Oslo. I 2020 ble han ansatt som verksmester ved Svalbard Auto og han stortrives med å jobbe og bo i Longyearbyen.

Jakob Roko jobbet elleve år som mekaniker ved Volvo Trucks i Oslo. I 2020 ble han ansatt som verksmester ved Svalbard Auto og han stortrives med å jobbe og bo i Longyearbyen. (Foto: Njål Hagen)

Teori og praksis

Verksmester Jakob Roko er godt fornøyd med at han og de andre på verkstedet har gjennomført kurset.

– Kurset var mer omfattende enn jeg trodde, men det er bare positivt. God miks av teori og praksis, og det var veldig bra at det var en praktisk del. Vi lærte det grunnleggende for å kunne jobbe sikkert, og så får vi ta mer produktspesifikt senere, sier Roko, og røper at han er fra den sørlige delen av Norge.

– Jeg var her på ferie for noen år siden og ble helt fasinert. Jeg jobbet da på verkstedet til Volvo Trucks i Oslo, hvor jeg jobbet totalt elleve år. To år senere dukket stillingen som verksmester hos Svalbard Auto opp, og i 2020 flyttet jeg hit og stortrives med både jobb og bosted, sier han.

Han forteller at han er mye på tur på fritiden – scooterturer om vinteren og ut i båt på sommeren. Verkstedet han leder er godkjent av Statens vegvesen for reparasjon av både personbiler og lett og tung lastebil. I tillegg til Roko, er det fem mekanikere på storbilverkstedet og tre på personbilverkstedet, og i januar begynte den første lærlingen.

– Å jobbe her på verkstedet er spennende og vi har veldig varierte dager. I tillegg er vi stadig ute på feltoppdrag, sier Jakob Roko.