Engcon er fortsatt med som samarbeidspartner i rallycross-satsingen på elektrifiserte kjøretøyer når neste runde i VM-serien går av stabelen på Hell neste helg.
VM i rallycross er i gang, og etter at startskuddet gikk i Montalegre i Portugal forrige uke, drar deltakerne videre til den norske runden i Hell. Som i fjorårssesongen er Engcon stolt samarbeidspartner med Construction Equipment Dealer Team (CE Dealer Team) med førerne Klara Andersson og Niclas Grönholm. Det skriver selskapet i en pressemelding.
Helelektriske biler
Helgen 17. og 18. juni går den norske runden i FIA World RX Championship av stabelen på Lånkebanen på Hell utenfor Trondheim. Det blir det andre løpet i årets VM-serie. Racerbanen er en klassiker med en strekning på 1019 meter, bestående av kuperte svinger og store høydevariasjoner.
– I fjor bød Hell på et spennende race med et flott resultat for Klara Andersson og Niclas Grönholm, som begge gikk til finalen. Vi er glade for å være en del av et så spennende bærekraftinitiativ, sier Morten Fjeld-Nielsen, Engcons landssjef i Norge.
– Satsingen er ikke bare et skritt mot et mer bærekraftig samfunn, men åpner også for en konkurransedyktig motorsport. De helelektriske bilene, som har en motorytelse på 680 hk, bruker mindre enn to sekunder på 0–100, noe som er raskere enn i Formel 1, sier Fjeld-Nielsen.
I likhet med fjorårets sesong består årets stall av elbiler, en satsing som er helt i tråd med Engcons ambisjon om en mer bærekraftig gravebransje og redusert klimaavtrykk.
– Engcon ligger i forkant når det gjelder bærekraftig graving, og derfor er det ekstra gøy at vi også i år er med i satsingen på bærekraft innen rallysporten, sier Martin Engström, produktsjef i Engcon.