Beskytter maskinføreren mot eksplosjonstrykk og steinsprang

Hammerglass har vært på det norske markedet i snart ti år, og har siden den gang levert sikkerhetsglass som trygger hverdagen for mange maskinførere rundt om i både Norge og resten av verden.

Hammerglass Automotive tilbyr et stort utvalg av sikkerhetsglass i miljøer der rutene er utsatt for påkjenninger og slitasje, eller der det er behov for beskyttelse mot eksplosjoner og steinsprang.

Vi tok turen til hovedkontoret til Hammerglass i den lille svenske byen Förslöv, noen få mil nord for Helsingborg.

Annonse

Her møter vi Florian Lauterbach, ansvarlig for Hammerglass Automotive, Peter Andersson, produktsjef, og Katarina Danielsson, PR-ansvarlig.

I tillegg til administrasjonsbygget rommer anlegget to produksjonshaller hvor sikkerhetsglassene blir produsert. Det vil si, selve polykarbonat-rutene produseres eksternt, men all sluttmontering skjer i lokalene.

Tilfredsstiller flere standarder

Vi blir fortalt at Hammerglass utvikler ruter til forskjellige beskyttelsesbehov og i sikkerhetsnivåer, alt etter hvilket miljø rutene skal brukes i.

Selskapet leverer ikke bare sikkerhetsruter til anleggsmaskiner, men også blant annet utrykningskjøretøy. Dette innebærer at alle ruter har ulike egenskaper, og kan tilpasses for ulike behov – standardrute eller eksplosjonstestet RABS-system – hvilken rute som passer til hvilken maskin velges ut fra det aktuelle sikkerhetsnivået.

Ifølge Hammerglass er RABS den merkingen på automotiveruter som indikerer at ruten oppfyller en kombinasjon av internasjonale sikkerhetsstandarder: R43 (obligatorisk for alle kjøretøy), AXE (skarp gjenstand, EN 356, P8B), BLAST (trykkbølge ved detonasjon, EN 13124-2, EXR 2) og STONE (tung gjenstand i stor hastighet, EN 15152-2).

– Hammerglass er ikke bare trykkbølgesikker, de er førersikre, sier Lauterbach.

Alle rutene i førerhytta kan byttes ut med sikkerhetsglass fra Hammerglass, og som originalt er bakruta nødutgang. (Foto: Njål Hagen)

Alle rutene i førerhytta kan byttes ut med sikkerhetsglass fra Hammerglass, og som originalt er bakruta nødutgang. (Foto: Njål Hagen)

230 kilos stålsylinder

Statens vegvesens Håndbok V773, veiledning byggekontrakter, C2 – 31.16 Spesielle krav knyttet til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø Anleggsmaskiner, forteller hvilke krav det stilles til glass for maskiner i fareområde: «Maskiner som arbeider i område der det er fare for gjenstående udetonert sprengstoff, skal være utstyrt med sikkerhetsglass i henhold til EN-standarder EN-1063 og EN 13123-2:2004 som hindrer at operatør blir skadet dersom det skal skje en detonasjon av det gjenstående sprengstoffet».

Hammerglass’ RABS-løsninger er ifølge Florian Lauterbach, også godkjente på OPG-nivå II og FOPS-nivå II, som ifølge han kreves for å ikke bruke metallgitter i risikofylte arbeidssituasjoner.

– Det er ingen konkurrenter som har samme tester og dokumentasjon som oss. Kundene skal være helt trygge i miljøer hvor det kan forekomme eksplosjoner og steinsprang. Hammerglass’ patenterte sprengningsrammer er utviklet med fokus på høyeste grad av personvern i harde miljøer. Det spesialutviklede systemet med en 12 mm Hammerglass-rute boltet til en kraftig stålramme, oppfyller kravene som stilles til RABS-klassifiseringen, sier Lauterbach.

De tre Hammerglass-representantene tar oss med inn i en utstillingshall. Her har de forskjellige produkter utstilt, og viser blant annet hvordan OPG (Operator protective guards for excavators over 6000 kg shall comply with ISO 10262 level II) og FOPS-testen (FOPS – Falling Object

Protective Structure) er blitt utført.

– Et 227 kilo tung stålsylinder blir sluppet fra 5,2 meters høyde ned på ruten. Ikke bare tåler Hammerglass-ruten denne belastningen, men rammen er med på å forsterke hyttestrukturen, sier Lauterbach.

Steinen og førerhytta

«Steinen» og førerhytta er hentet fra en reell hendelse. Maskinfører Jørgen jobbet i et svensk steinbrudd og opplevde at en 10-tonn tung stein løsnet og traff frontruta. Den originale frontruta var byttet ut med 12 millimeter Hammerglass, pluss 4 millimeter ScreenSaver-rute på utsiden. Jørgen klatret uskadd ut av førerhytta. (Foto: Njål Hagen)

Ekstra beskyttelse

Med over ti års erfaring og tusenvis av installasjoner, fremhever Lauterbach et annet aspekt ved bruk av sikkerhetsglass.

– Materialet gir med sine egenskaper en kostnadseffektivitet i særklasse, da eieren ikke behøver å stoppe produksjonen på grunn av utskiftninger av ødelagte og slitte ruter. Hammerglass’ systemer med utskiftbare ScreenSaver-ruter og ScreenSaver-filmer bidrar ytterligere til færre vindusutskiftninger og minimalt med nedetid, sier han.

Han forklarer at ScreenSaver-ruten beskytter den kraftigere Hammerglass-ruten i RABS-rammen mot slitasje ved steinknusing og pigging. Hammerglass ScreenSaver-rute er et rent slitasjeprodukt som skiftes ut ved behov. ScreenSaver-ruten er 4 millimeter tykk, og monteres på utsiden av den 12 millimeter tykke Hammerglass-ruten.

Selv uten den ekstra ruten skal Hammerglass-rutene tåle kjemiske stoffer og vindusviskere, men i ekstra utsatte miljøer, der vanlige ruter blir slitt av sand og grus, kan ruten dekkes med Hammerglass ScreenSaver beskyttelsesfilm. Dette er en selvlegende film som føreren kan skifte ut ved behov.

– Hammerglass har høy motstandsdyktighet overfor oppripning. Ruten skal i vanlige driftsmiljøer ikke bli ripete. Hammerglass-rutene er belagt med en tynn hinne av silisiumoksid som beskytter mot riper og slitasje. I sandfylte miljøer anbefaler vi likevel å legge en ScreenSaver beskyttelsesfilm på ruten, sier Lauterbach.

Han poengterer at ScreenSaver-filmen ikke er et selvstendig produkt, og kun må brukes på Hammerglass-ruter.

Ytterligere norsk satsning

På spørsmål om hvordan norske kunder får kjøpt sikkerhetsglass fra Hammerglass til sine maskiner, er svaret at det gjøres gjennom maskinleverandørene og gjennom webshopen til Hammerglass.

Hammerglass har i tillegg avtaler med flere maskinprodusenter, og hos disse blir sikkerhetsglassene montert under produksjonen av maskinene.

– Vi er nå i prosess med å etablere et eget norsk salgsapparat. Vår nye kollega i Norge heter Thomas Børke, og han kommer til å være på plass etter sommeren, sier Florian Lauterbach.

Hammerglass har hovedkontor og fabrikk i disse lokalene i den lille svenske byen Förslöv, noen få mil nord for Helsingborg. (Foto: Njål Hagen)

Hammerglass har hovedkontor og fabrikk i disse lokalene i den lille svenske byen Förslöv, noen få mil nord for Helsingborg. (Foto: Njål Hagen)