To nye Ford Ranger-varianter

Ford Pro har lansert to nye Ranger-varianter – Ranger Wildtrak X og Ranger Tremor. Med dette kan Europas mest solgte pickup fås i flere varianter.

De to Ranger-modellene kommer med et betydelig ombygd chassis med unike oppgraderinger av fjæringene, inkludert avanserte Bilstein-støtdempere som standard. Sammen med et robust design og førerassistansesystemer spesielt egnet for bruk i terrenget, er dette en pickup som trives godt under tøffe forhold, ifølge en pressemelding fra Ford.

– Med nye Ranger Wildtrak X og Ranger Tremor får du egenskaper i retning av vår ikoniske Ranger Raptor. Med disse får Europas mest solgte pickup enda flere varianter som er tøffere og råere å se på – og får enda bedre egenskaper i utfordrende terreng. Sammen hever de vår nye Ranger-familie til enda et nytt nivå, og øker appellen hos flere potensielle kunder enn noensinne, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Annonse

For første gang i pickup-segmentet introduseres også justerbar sportsbøyle på begge variantene. Dette er et tilbehør som gjør det enklere å frakte lengre gjenstander. Systemet vil også bli tilgjengelig til Ranger Limited og Ranger Wildtrak.

De to nye variantene blir introdusert etter det beste Ranger-salget Ford har hatt i Europa noensinne.

Bestillingsstart vil være våren 2023, med de første kundeleveringene i august 2023.

Les også: Prøvekjørt: Ford Ranger Raptor – sterkere og tøffere

Interiør Ford Ranger Wildtrak X

Interiøret preges av Miko-semskede setene med eksklusive Wildtrak-inskripsjoner. Dører, senterkonsoll og den øverste delen av dashbordet er kledd med mykt semsket materiale med Cyber Orange kontrastsøm. (Foto: Ford)

Ranger Wildtrak X

Ranger Wildtrak X bygger på en Wildtrak, men har 26 mm høyere bakkeklaring og 30 mm bredere sporvidde. Det skal gjøre at den får et solid grep og kommer seg frem i svært vanskelig terreng.

Den kommer med posisjonssensitive Bilstein-dempere som standard, og sørger for akkurat riktig demping gjennom hele demperens vandring. Dette skal forbedre pickupens egenskaper i terreng samtidig som det ikke går utover kjøreegenskapene på vanlig vei.

Et oppdatert og mer hardført servostyringssystem, og en beskyttelsesplate i stål under motoren gir ytterligere økt trygghet.

Den nye pickupvarianten kommer med nye offroad-teknologier som Trail Turn Assist. Med dette reduseres svingradiusen med opptil 25 prosent når en skarp sving er påkrevd.

Trail Control-modus fungerer som en cruisekontroll: Føreren velger en hastighet under 32 km/t og kan konsentrere seg fullt og helt om å styre gjennom krevende terreng mens pickupen automatisk vil kontrollere akselerasjon og bremsing.

Med Rock Crawl-modus, som tidligere bare har vært tilgjengelig på Ranger Raptor, kalibreres gassrespons, antispinn og girskiftene for optimal, kontrollert kjøring i ujevnt og steinete terreng ved lav hastighet.

205 hk

Nye Ranger Wildtrak X kommer med Fords 2-liters EcoBlue-dieselmotor – en 205 hk bi-turbo motor med 10-trinns automatgirkasse. Motoren leverer et dreiemoment på 500 Nm fra 1750 o/min.

Et helt nytt, avansert og helautomatisk firehjulstrekksystem sørger hele tiden for å levere krefter når og hvor man måtte trenge det, og er også standard. I tillegg kan man låse systemet i både høy- og lavserie.

Med sin brede front, beskyttelse under motoren og økte bakkeklaring har Wildtrak X en helt annen fremtoning enn Wildtrak. Den har Asphalt Black farget innfatning foran på hjulbuene og på støtfanger, en svart Ford-oval og svarte 17 tommer aluminiumsfelger med hvit skrift på dekkene.

Interiøret preges av Miko-semskede setene med eksklusive Wildtrak-inskripsjoner. Dører, senterkonsoll og den øverste delen av dashbordet er kledd med mykt semsket materiale med Cyber Orange kontrastsøm. Wildtrak X kommer også standard med mulighet for tilkobling til FordPass Pro og Ford Pro-tjenester.

Nye Ranger Wildtrak X vil ha startpris fra 764 700 kroner.

Ford Ranger Tremor

Ranger Tremor bygger på Ranger XLT, men deler både chassis, teknologioppgraderinger og det nye firehjulstrekksystemet som Wildtrak X kommer med (Foto: Ford)

Ranger Tremor

Nye Ranger Tremor bygger på Ranger XLT, men deler både chassis, teknologioppgraderinger og det nye firehjulstrekksystemet som Wildtrak X kommer med.

Den forbedrede fjæringsgeometrien skal, sammen med den bredere sporvidden og de utvidede hjulbuelistene, bidra til et tøffere utseende og bedre terreng-egenskaper.

En lang sportsbøyle kommer som standard. Sidetrinn er i støpt aluminium og den har doble slepekroker foran.

Utvendige detaljer i fargen Boulder Black og en mørkere grill skal gi Ranger Tremor et karakteristisk og tøft utseende.

Setene og gulvet i Ranger Tremor kommer i et vanntett vinylstoff som skal være lett å holde rent. Et forhåndskoblet bryterpanel for eksternt utstyr i kupeen kan også bestilles. Her kan man koble inntil seks enheter til bilen, som vinsjer, LED-lys eller annet. Dette kan bestilles via Ford-forhandleren.

Nye Ranger Tremor vil ha startpris fra 714 600 kroner.

Bevegelig bøyle

Med den bevegelige sportsbøylen kan man frakte lange gjenstander ved å feste de mellom bøylen og festet på pickupens tak. (Foto: Ford)