Toyota Motor Manufacturing (UK) Ltd og samarbeidspartnere får støtte fra den britiske regjeringen til utvikling av en prototype av Toyota Hilux drevet med brenselceller for hydrogen. Toyotas 2. generasjon brenselcelleteknologi vil bli brukt i prototypen.
Målet for prosjektet å tilpasse Toyotas komponenter for brenselcelleteknologi av 2. generasjon, som er brukt i den nyeste Toyota Mirai, til å bygge om en Hilux til en elektrisk bil med brenselceller. Toyota i Storbritannia skal med prosjektet bygge sin egen ekspertise, og kunne utvikle neste generasjon hydrogenbaserte drivverk selvstendig, skriver selskapet i en melding.
Flere løsninger
I mer enn 20 år skal Toyota ha arbeidet med en strategi til karbonnøytralitet ved å tilby en rekke forskjellige løsninger, inkludert hybridelektriske, plug-in hybridelektriske, batterielektriske og brenselcelleelektriske.
Ifølge Toyota ser de på hydrogen som en nøkkelfaktor mot karbonnøytralitet i kombinasjon med brenselceller for mobilitet, og også på andre felt enn transport.
Toyotas brenselcelleteknologi allerede integrert i personbiler, busser, lastebiler, tog og skip i tillegg til stasjonære applikasjoner.
– En vellykket utvikling av en transportsektor basert på hydrogen, er en viktig del av arbeidet mot et slik mål, ifølge meldingen.
Serieproduksjon
Rammene for finansieringen forutsetter at de første prototypene av den nye bilen produseres på Toyotas anlegg i Burnaston, i Derby, i løpet av 2023.
Videre skal målet være å forberede en serieproduksjon i mindre skala etter at prototypene har vært gjennom tester og levert tilfredsstillende ytelser.
– Prosjektet er en spennende mulighet til å undersøke enda et nytt bruksområde for Toyotas brenselcelleteknologi, denne gangen i et segment som er viktig for en rekke bransjer og virksomhetsområder, og vil støtte sektorens tiltak på veien mot nullutslipp, skriver selskapet i meldingen.