Volvo Trucks fortsetter å utvide modellutvalget ved å introdusere jevnlastversjoner av de tunge elektriske lastebilene Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX.
Flere valgmuligheter på batteri, førerhus og chassis gjør at de nye, tunge jevnlastebilene kan utrustes med elektriske påbygg til et vidt spenn av spesialiserte transportoppdrag, inkludert godsdistribusjon, avfallshåndtering og anleggsarbeid. Produksjonen av de nye variantene starter i første kvartal i 2023.
– Med disse nye, elektriske lastebilene gjør vi det enklere enn noen gang for kundene å gå over til elektrisk, og for byer til å skifte til nullutslippskjøretøy for nær sagt alle transportflyter. Våre kunder kan få disse lastebilene spesialtilpasset til sin spesifikke virksomhet, for å kutte utslipp og samtidig få samme funksjonalitet som diesellastebilen de bruker i dag, forklarer Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks, i en pressemelding.
Forbedret fleksibilitet
De nye jevnlastebilene har en batterikapasitet på mellom 180 og 540 kWh. Antallet batterier lastebilen utrustes skal gi stor grad av fleksibilitet og et vidt spenn av mulige bruksområder.
– Disse lastebilene kan håndtere all slags transport, fra lett til tung. Kundene kan velge akkurat den batterikapasiteten de trenger til sine oppdrag, og ved å ikke ha flere batterier enn man trenger kan lastekapasiteten økes. Med andre ord har vi den optimale og mest kostnadseffektive elektriske transportløsningen, uavhengig av hva oppgaven er, sier Roger Alm.
Ifølge Volvo Trucks er de den eneste lastebilprodusenten på verdensbasis som har et komplett modellutvalg av elektriske lastebiler i serieproduksjon allerede i dag.
Selskapet har målsetning om at halvparten av det globale lastebilsalget skal være elektrisk senest innen 2030.
Volvo FH, FM og FMX Electric jevnlastebiler:
Klare for salg i desember 2022, produksjonsstart mars 2023:
- Drivlinje: 490 kW
- Drivenhet: 3 elektriske motorer
- Batteri: 450 – 540 kWh, 5–6 batterier
- Førerhus: Langt førerhus, Globetrotter og Globetrotter XL
- Akselavstand: 4300 – 6700mm
- Akselkonfigurasjon: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 og 8×4
- Kraftuttak: Mekanisk, girkasse og elektromekanisk
Klare for salg i februar, produksjonsstart mai 2023:
- Drivlinje: 330 kW
- Drivenhet: 2 elektriske motorer
- Batteri: 360 kWh, 4 batterier
- Førerhus: Kort førerhus
- Akselavstand: 3900 – 6700mm
Klare for salg i juni, produksjonsstart september 2023:
- Batteri: 180 – 270 kWh, 2 – 3 batterier