Anleggsmaskinen har vært i Barcelona og prøvekjørt Fords råeste pickup-modell for det europeiske markedet. Med 3-liters V6 EcoBoost twin-turbo bensinmotor på 292 hk, og en masse lyd- og kjøremodus, er Raptor den tøffeste Ranger-utgaven fra Ford.
Raptor-navnet stammer opprinnelig fra Nord-Amerika hvor Ford har utviklet høyytelses-pickuper og nyttekjøretøy siden den første generasjon F-150 SVT Raptor, som var optimalisert for høy hastighet i terreng. Med den nåværende Ford Performance-utviklede Ranger Raptor ble Raptor-modellen tilgjengelig også for pickup-entusiaster i Europa i 2018.
Ultimate Ranger
Ford Performance har utviklet Raptor til å bli den ultimate Ranger, og blir den første varianten av den nye pickup-modellen som lanseres i Europa. Den største nyheten for performance-entusiastene er den helt nye twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost bensinmotoren. Motoren yter 292 hk og et maksimalt dreiemoment på 491 Nm.
Den nye motoren leverer mye mer krefter og ytelse enn dagens 2-liters bi-turbo dieselmotor, selv om denne også vil bli tilgjengelig for det norske markedet fra 2023. Ranger Raptor er den første varianten av neste generasjon Ranger som lanseres i Europa, og de første pickupene skal være på vei ut til kundene som var tidlig ute med bestillingen.
Fire motorlyder
Ranger Raptor har fått nytt eksteriør som bygger videre på designet til neste generasjon Ranger, utvidede hjulbuer og frontlysdesign understreker pickupens bredde. Grillen og den separate støtfangeren skal gi pickupen visuelle muskler.
For å ha et lydbilde fra pickupen som matcher ytelsen kommer Ranger Raptor med et elektronisk kontrollert aktivt eksossystem.
Sjåføren kan enkelt velge mellom fire forskjellige motorlyder med en knapp på rattet, eller bruke en kjøremodus som har det ønskede lydbilde:
- Stille: Prioriterer stillhet. Perfekt for ikke å vekke naboene tidlig på morgenen
- Normal: Denne profilen gir deg en eksoslyd som viser tilstedeværelse uten at den er for høy for bruk i vanlig trafikk. Dette er standard lydinnstilling for kjøremodusene; Normal, Glatt, Gjørme og Stein.
- Sport: Dette lydbilde er høyere og har en mer dynamisk karakter.
- Baja: Den mest slående eksoslydprofilen både i volum og lydbilde. I Baja-modus oppleves systemet helt uten lydbegrensninger – bare ment for bruk i terreng.
Forskjellige kjøremodus
De forskjellige kjøremodusene påvirker både motor, girkassen, når ABS slår inn, stabilitetskontroll, den aktive eksosventilaktiveringen, styring og gassrespons. I tillegg endres også visningen på det heldigitale instrumentpanelet og den midtstilte berøringsskjermen – både når det gjelder kjøretøyinformasjon, måleinstrumenter og fargetema etter det valgte kjøremoduset.
På veien:
- Normal – Utviklet for komfort og drivstoffeffektivitet
- Sport – Mer respons for aktiv kjøring på vanlig vei
- Glatt – Tryggere kjøring når underlaget er glatt eller ujevnt
I terreng:
- Steinete – for optimal kontroll i veldig lav hastighet på steinete og veldig ujevnt underlag
- Sand – Optimaliserer girskiftene og kraftfordelingen for best mulig fremdrift i sand eller dyp snø
- Gjørme/hjulspor – for maksimalt grep ved igangkjøring og opprettholde fremdrift på myke deformerbare overflater
- Baja – setter alle systemene i angrepsposisjon for høy hastighet i tøft terreng
Neste generasjon Ranger Raptor kommer også med Trail Control™, en cruisekontroll for kjøring i terreng. Sjåføren velger en hastighet under 32 km/t og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing, mens sjåføren kan konsentrere seg om å styre bilen gjennom vanskelig terreng.
Jagerfly
Inni bilen er nye Raptor Ranger utstyrt med komfortable jagerflyinspirerte sportsseter med oransje sømmer på seter.
Et 12,4-tommers digitalt instrumentpanel og en 12-tommers berøringsskjerm i midten sørger for at sjåfør og passasjer får full tilgang til det nyeste av digital teknologi. Med Fords nye generasjon SYNC 4A infotainmentsystem leveres trådløs Apple CarPlay og Android Auto-tilkobling for mobiltelefonen. Et B&O lydanlegg med ti høyttalere sørger for bra lyd.
Salget av Ranger Raptor twin-turbo 3.0-liter V6 EcoBoost har startet og veiledende pris er fra 912 025 kroner. Fra tidlig i 2023 kan også kunder bestille Ranger Raptor med en 2-liters turbodieselmotor. De første leveringene av disse er forventet sommeren 2023.
Du kan lese mer om prøvekjøringen av Ford Ranger Raptor i neste utgave av Anleggsmaskinen.