Stikkrenna under riksvei 36 ved Skien hadde sett bedre dager og ble nylig byttet ut med en rørløsning som ga effektiv installasjon, og som skal gi lang levetid. Løsningen ble 36 meter med XL-overvannsrør fra Norsk Wavin.
Under riksvei 36 ved Skien krysser Stavdalsbekken hvor store mengder vann transporteres. I den gamle stikkrenna har det ligget et gammelt spirorør, som var korrodert og i ferd med å gå i oppløsning. I høst så Statens vegvesen og driftsentreprenør Risa AS seg nødt til å finne en bedre løsning.
– Vi har hatt god erfaring med tilsvarende rør som Norsk Wavin leverer fra lignende prosjekter, og ønsket derfor å benytte XL-overvannsrør ved Stavdalsbekken. Vi erstattet det gamle spirorøret med 2 stk. Ø2400 rør, hver med 36 meter lengde og skråkappet i endene, forteller Jette Wisløff Nilssen, overingeniør i Statens vegvesen, avdeling drift sør, i en pressemelding.
Valgte plastrør av flere grunner
– Plast har lang levetid og det er et fleksibelt materiale der du enkelt kan skjøte til ønsket lengde. Rørene ble levert i 18 meter lengder til anleggsplassen, som ble sveiset sammen til 36 meter. Det er veldig imponerende. I tillegg sørget Norsk Wavin for rask levering, slik at vi fikk gjennomført prosjektet på kortest mulig tid, sier Nilssen.
Ifølge Wavin benyttes XL-rør i systemer der store mengder vann enkelt og raskt skal ledes bort eller dreneres.
Under riksvei 36 skal Statens vegvesen vært helt avhengig av ha et langt nok rør som kunne installeres raskt, og Vidar Handal, Nordic Product Manager i Wavin, fremhever det effektive sveisearbeidet på anleggsplassen.
– Fordelen med plast er at du kan sveise sammen to 18 meter lange rør på anleggsplassen rett før montering. Sveisingen ble utført som en elektrosveising, hvor selve sveisetiden tok 25 minutter og kjøletiden tok 40 minutter, sier Handal.
Etter dette skal røret ha tilstrekkelig styrke til å bli løftet på plass ned i grøfta ved hjelp av en kran. Røret er komplett ferdig når det heises på plass, hvor det kun er tilbakefylling rundt røret som gjenstår.

I den gamle stikkrenna har det ligget et gammelt spirorør, som var korrodert og i ferd med å gå i oppløsning. I høst så Statens vegvesen og driftsentreprenør Risa AS seg nødt til å finne en bedre løsning. (Foto: Norsk Wavin)
Tid er avgjørende
– Tidsbruk er viktig for oss når det gjelder drift og vedlikehold av vei og stikkrenner. Vi er avhengig av at installasjonsarbeidet går effektivt slik at vi kan åpne veien for trafikk igjen. Fordelen med plastrørene fra Norsk Wavin er at de er enkle å håndtere på byggeplassen. Både sveisearbeidet og monteringen i grøfta gikk over all forventning, forteller Nilssen.
– Nå går veien som normalt, så vi er foreløpig veldig fornøyde med løsningen fra Norsk Wavin. Til tross for mye nedbør under installeringen, har både levering og utførsel gått smertefritt, avslutter hun.