Tar i bruk intelligente brøytestikker på fire fjelloverganger

Statens vegvesen tar i bruk ny teknologi – brøytestikker med GPS – for å redusere kolonnetiden og økt oppetid på Hardangervidda, Hemsedalsfjellet, Filefjell og Vikafjellet.

Når brøytestikkene settes ut om høsten logges den nøyaktige posisjonen for hver enkelt stikke fra begge sider av veien. Gjennom en egen app på nettbrett har brøytebilsjåføren også i dårlig sikt, oversikt over hvor brøytestikkene er, for på denne måten alltid plassere seg rett i veibanen.

Hver av de maks 25 kjøretøyene i kolonnen får utdelt en kolonnevakt. Dette er en brikke på størrelse med en liten mobiltelefon. Brikkene har en lysdiode som lyser grønt når avstand til bilen foran er riktig, og rødt hvis avstanden blir for stor. Også brøytebilsjåførene foran og bakerst i kolonnen får informasjon om avstanden mellom kjøretøyene.

Annonse

Roadtech monterer her en intelligent brøytestikke ved Halne fjellstue på Hardangervidda, 1140 meter over havet. (Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen)

– Dette gjør kolonnene tryggere og mer effektive, og betyr at vi kan kjøre flere kolonner på kortere tid enn i dag. Dette gir høyere oppetid på fjellovergangene, noe vi jobbar kontinuerlig med å forbedre gjennom prosjektet «Forutsigbart framkommelige fjelloverganger», skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Blant de tøffeste

– Vi er stolte over å kunne ta i bruk og teste ny teknologi på en driftskontrakt som med fire høyfjellsoverganger, er blant de tøffeste i landet. Dette setter store krav til oss som veieier, og vi ser frem til godt samarbeid med entreprenør Presis Vegdrift og brøytestikke-produsent Roadtech, for å utføre vårt samfunnsoppdrag som å sørge for et trygt og fremkommelig veinett med høy oppetid, sier Svenn Egil Finden, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

– Vi er topp motiverte og gleder oss til jobben med et krevende og spennende kontraktsområde. Vi skal utføre oppdraget med optimal sikkerhet og høyest mulig oppetid. Vi kommer i tillegg til å redusere CO2-avtrykket i vinterdrifta betydelig ved å bruke nytt utstyr med langt lavere drivstofforbruk enn eksisterende løsninger, sier Eivind Iden, administrerende direktør i Presis Vegdrift AS.

– Vi er kanskje den aktøren med mest erfaring fra fjelloverganger øst/vest, i tillegg til i Nord-Norge, legger han til.

Administrerende direktør Eivind Iden i entreprenør Presis Vegdrift (nummer to fra venstre), flankert av (fra venstre) divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo, veidirektør Ingrid Dahl Hovland og avdelingsdirektør Svenn Egil Finden. (Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen)

Dette er kontrakten

Kontraktsummen er 670 millioner pluss moms. Kontrakten omfatter 471 kilometer riksvei, pluss 78 kilometer gang- og sykkelvei, i et stort og variert kontraktsområde:

Riksvei 7 Haugastøl – Bu (inkluderer Hardangervidda)

Riksvei 52 Storeskar – Borlaug (Hemsedalsfjellet)

Riksvei 13 Skare (Kløvet) – Vangsnes (Vikafjellet)

E16 Voss – Tyin (Filefjell)

Riksvei 5 Håbakken – Fodnes

Det er 45 tunneler i kontraktsområdet, blant annet den 24 509 meter lange Lærdalstunnelen, verdens lengste veitunnel. Totalt er det 103 232 meter (103 km) tunnel i kontraktsområdet. Dette inkluderer også Gudvangatunnelen, som med sine 11 428 meter er landets nest lengste oversjøiske veitunnel.