I flere år har Amarok vært en populær pickup og den norske importøren forventer stor interesse når salget av nye Amarok åpner mot slutten av året.
Siden introduksjonen i 2010 har Volkswagen solgt mer enn 830 000 eksemplarer av Amarok i Europa, Sør-Amerika og Oseania. I Norge er nesten 9000 solgt.
Økt nyttelast
– Med den nye Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høyt standardutstyrsnivå, en rekke nye førerassistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren, forteller Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, i en pressemelding.
Med en lengde på 5 350 mm er den om lag 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm, noe som skal gi mer plass i dobbeltkabinen.
Nyttelasten er økt til inntil 1,2 tonn og pickupen kan trekke tilhenger på 3,5 tonn.
Fire utstyrsnivåer
I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med dieselmotororer på fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift.
Amarok kommer med over 30 assistententsystemer, hvorav 20 er helt nye i Amarok. Blant annet kommer den med interaktive «IQ.LIGHT – LED-Matrix-frontlys», Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem. Mange av førerassistentsystemene, som Adaptive Cruise Control, er en del av standardspesifikasjonen.
Amarok vil bli solgt med fire utstyrsnivåer i Norge; Life, Style, PanAmericana (fremhevet offroad-karakter) og Aventura (fremhevet for kjøring på vei). PanAmericana og Aventura er topputgavene.
Life-utgaven vil ha LED-tåkelys, frontstøtfangeren lakkert i kjøretøyets karosserifarge og oppvarmet, innfellbare sidespeil med belysning. Life-versjonen er ytterligere forbedret med 17-tommers lettmetallfelger.
Life har 205 hk og dieselmotor med fire sylindre. Mens de øvrige variantene kommer med 241 hk og sekssylindret dieselmotor.