Statens vegvesen ønsker å hjelpe entreprenører i en krevende situasjon som skyldes krigen i Ukraina.
Statens vegvesen er blitt kjent med at enkelte entreprenører i vinterdriften har fått, eller kan få, problemer med likviditeten, ifølge en pressemelding fra etaten.
Send dokumenterte krav
– Det er viktig at vi sikrer forutsigbarhet og likebehandling på en profesjonell måte, innenfor kontraktenes rammer. Det er kontrakten som regulerer kontraktsforholdet, deriblant risikofordeling, endringer og lønns- og prisstigning (LPS). Dette er mekanismen som begge kontraktsparter må forholde seg til på en profesjonell måte, sier Bente Johnsen Aase, avdelingsdirektør for kontrakt og marked Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
– Dersom det oppstår situasjoner som utfordrer kontraktens forutsetninger og som kan gi grunnlag for bristende forutsetninger, må dette konkret tas opp i den enkelte kontrakt ved å sende dokumenterte krav, legger hun til.
Dette tilbyr veivesenet
– Vi kan tilby følgende løsning: LPS beregnes etterskuddsvis, men vi vil for driftskontrakter gi adgang til å fakturere akonto på LPS som skal reflektere LPS-konsekvensen i perioden. Vi har dog ikke mulighet til å utbetale noen form for forskudd, sier Aase.
– Dette betyr at vi gir adgang til at våre kontraktspartnere allerede nå kan foreta en akontoavregning for LPS for første kvartal 2022 med inntil kroner 2,50 per kjørte brøytekilometer og kroner 1,25 per minutt på strøing for inneværende vinterperiode fra om med 1. januar 2022 og frem til hittil i år. Satsene er foreslått på bakgrunn av dialog med og innspill fra Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA).
– Dette må avregnes mot den faktiske LPS-notaen for samme kvartal. Dersom akonto-notaen overstiger den reelle LPS-notane, skal det resterende avregnes på første mulige faktura på gjeldende driftskontrakt etter tidspunkt for faktisk LPS-nota, sier Aase.
Riksveier
Aase presiserer at denne løsningen utelukkende gjelder for riksveier. For felleskontrakter må entreprenørene beregne brøytekilometer for riksveiandelen.
– Det er en forutsetning for denne løsningen er at entreprenørene uavkortet utbetaler dette, så snart som mulig, til den eller de som utfører vinterdrift.
– Vi håper med dette at entreprenørbransjen opplever vår løsning som et bidrag til å avhjelpe situasjonen. Vi følger situasjonen tett, og vurderer løpende hvilke muligheter og tiltak som kan bli nødvendige å iverksette, avslutter Bente Johnsen Aase, avdelingsdirektør for kontrakt og marked Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.