Tar hensyn til klimarisiko

En rapport fra Riksrevisjonen konkluderer med at myndighetene ikke har god nok oversikt over klimarisiko – herunder flom og skred. Nye Veier skal ha gjennomført risikoanalyse på flom og skred for alle prosjekter.

– Nye Veiers analyse har gitt nyttig kunnskap om et tema som vil bli viktigere i årene som kommer, og verktøyet blir spesielt viktig i tidligfase av vei- og baneplanlegging, skriver selskapet i en pressemelding.

Les på Anleggsmaskinen.no: Alvorlig kritikk til myndighetenes arbeid med klimatilpassing

Annonse

Sommeren 2020 gikk Nye Veier ut med en nyhetssak om klimarisiko-prosjektet.

– Målet med analysen var å raskt gi viktige opplysninger om ulike naturfarer som finnes i Nye Veiers planområder. Å identifisere potensielle uønskede hendelser som følge av naturfarer innen utbyggingsområdene, men også vurdering av risiko og sannsynlighet for gjentagende naturfarer. Til sist å vurdere hva som kan være aktuelle sikringstiltak, uttalte Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planlegging og drift, den gangen.

Prioritere tiltak

Nye Veiers analyse skal ha funnet ut at man kan forvente flere typer klimaendringer som er relevante for dem som veiselskap. Høyere temperaturer og mer nedbør, økt flom-frekvens og økt hyppighet av jord- og flomskred er noe av det som nevnes. Rapporten skal ha gitt selskapet en metodikk som lar dem identifisere de ulike risikoene, og gjøre analyser som hjelper dem i å prioritere tiltak. Nye Veier har estimert tiltakskostnadene til 1,8 mrd. NOK (2020-kroner).

I prosjektet har Norsk Geologisk Institutt (NGI) vært kontraktspartner, i tillegg til bidrag fra HydroTeam (hydrologi), Kjeller vindteknikk og PwC (samfunnssikkerhet).