En 74 tonns elektrisk lastebil for tungtransport skal leveres til gruve- og metallselskapet Boliden våren 2022. Den elektriske lastebilen er en del av selskapets satsing på å redusere CO2-utslippene med 40 prosent innen 2030.
– Å være tidlig med på å teste ut elektrisk drift for svært tunge transporter og bidra til utvikling og omlegging til bærekraftige løsninger er helt i tråd med vår agenda. Den elektrifiserte Scania-lastebilen vil redusere utslippene i en viktig flyt i virksomheten, og ytterligere styrke vår høye klimaprestasjon, sier Jonas Ranggård i Boliden, i en pressemelding.
Den elektriske lastebilen er en del av et tett og innovativt utviklingsarbeid mellom Scania og Boliden. Samarbeidet skal åpne for muligheten for å elektrifisere ytterligere transportstrømmer hos Boliden i fremtiden, ifølge meldingen.
Serieproduserte løsninger
Scaniaen, med en totalvekt på 74 tonn inkludert last og tilhenger, skal kjøres av Renfors Åkeri AB på en rundt 30 km lang rundtur mellom gruven og oppredningsverket i Västerbotten.
Den elektriske Scaniaens tekniske løsninger skal være basert på dagens serieproduserte teknologi, men hvor det er tilført sterkere komponenter som gjør at tøffe driftsforhold fungerer effektivt med et batterielektrisk kjøretøy. Den store lastekapasiteten og enda lengre rekkevidde skal allerede være en del av Scanias serieproduserte løsninger. Levering av kjøretøyet er planlagt i andre kvartal 2022.
– Vi viser nok en gang at helelektriske løsninger for tunge kjøretøy allerede er her. Utviklingen går utrolig raskt! Det er svært viktig at infrastrukturen henger med på at flere kunder vil ta steget. Det er også utrolig verdifullt å jobbe med denne typen konsepter for tung strømdrift med aktører som Boliden som ønsker å drive utviklingen fremover, ikke minst på klimaområdet, sier Fredrik Allard, leder for E-mobility hos Scania.