Ford Ranger Raptor – sterkere og tøffere

Ford Performance har utviklet Raptor til å bli den ultimate Ranger, og blir den første varianten av den nye pickup-modellen som lanseres i Europa.

Den største nyheten for performance-entusiastene er den helt nye twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost bensinmotoren. Motoren yter 288 HK og et maksimalt dreiemoment på 491 Nm.

– Vi vet at kundene forventer at vi leverer enda bedre ytelse med neste generasjon Ranger Raptor, men jeg tror ikke de er klar over hvilket enormt sprang vi har tatt. Det er en fantastisk morsom pickup å kjøre og den usminkede rå ytelsen den leverer kommer til å overraske dem stort, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, i en pressemelding.

Annonse

Fire motorlyder

Ranger Raptor har fått nytt eksteriør som bygger videre på designet til neste generasjon Ranger, utvidede hjulbuer og frontlysdesign understreker pickupens bredde. Grillen og den separate støtfangeren skal gi pickupen visuelle muskler.

For å ha et lydbilde fra pickupen som matcher ytelsen kommer Ranger Raptor med et elektronisk kontrollert aktivt eksossystem.

Sjåføren kan enkelt velge mellom fire forskjellige motorlyder med en knapp på rattet, eller bruke et kjøremodus som har det ønskede lydbilde:

Annonse
  • Stille: Prioriterer stillhet. Perfekt for ikke å vekke naboene tidlig på morgenen
  • Normal: Denne profilen gir deg en eksoslyd som viser tilstedeværelse uten at den er for høy for bruk i vanlig trafikk. Dette er standard lydinnstilling for kjøremodusene; Normal, Glatt, Gjørme og Stein.
  • Sport: Dette lydbilde er høyere og har en mer dynamisk karakter.
  • Baja: Den mest slående eksoslydprofilen både i volum og lydbilde. I Baja-modus oppleves systemet helt uten lydbegrensninger – bare ment for bruk i terreng.

Sportseter med oransje sømmer, oppvarmet ratt, Bang & Olufsen-anlegg med ti høyttalere og oppkoblingsmuligheter for både Apple CarPlay og Android Auto er blant interiørdetaljene i Raptor. Foto: Ford

Jagerfly

Inni bilen er nye Raptor Ranger utstyrt med komfortable jagerflyinspirerte sportsseter med oransje sømmer på seter.

Et 12,4-tommers digitalt instrumentpanel og en 12-tommers berøringsskjerm i midten sørger for at sjåfør og passasjer får full tilgang til det nyeste av digital teknologi. Med Fords nye generasjon SYNC 4A infotainmentsystem leveres trådløs Apple CarPlay og Android Auto-tilkobling for mobiltelefonen. Et B&O lydanlegg med ti høyttalere skal sørge for bra lyd.

Viderefører Raptor-arven

Raptor-navnet stammer opprinnelig fra Nord-Amerika hvor Ford har utviklet høyytelses-pickuper og nyttekjøretøy siden den første generasjon F-150 SVT Raptor, som var optimalisert for høy hastighet i terreng. Med den nåværende Ford Performance-utviklede Ranger Raptor ble Raptor-modellen tilgjengelig også for andre globale markeder i 2018, deriblant til nye 4X4-entusiaster i Europa.

Den nye motoren leverer mye mer krefter og ytelse enn dagens 2-liters bi-turbo dieselmotor, selv om denne også vil bli tilgjengelig for det norske markedet fra 2023. Ranger Raptor vil være den første varianten av neste generasjon Ranger som lanseres i Europa, og de første kundeleveringene vil starte i 4. kvartal 2022.

Salget av Ranger Raptor twin-turbo 3.0-liter V6 EcoBoost starter nå og prisen på denne begynner på kroner 852 250,-.