Rallyinspirert Hilux

Toyotas evighetsmaskin kommer i en oppgradert versjon som er utviklet i samarbeid med selskapets motorsportsavdeling.

I over 50 år har Toyota Hilux vært blant bestselgerne på pickup-markedet, og i mange av disse årene den mest solgte pickupen i Norge. Pickupen som leveres i en rekke utstyrsvarianter, kommer nå i en ny toppmodell – Hilux GR SPORT. Det er Toyotas motorsport-avdeling, GAZOO Racing eller GR, som har satt sitt preg på den nye modellen.

Bedre kjøreegenskaper

GR SPORT er utstyrt med en 2,8 liters dieselmotor, som ble introdusert i Hilux i 2020. Motoren utvikler 204 hk og har et et dreiemoment på 500 Nm, og er koblet sammen med en sekstrinns automatisk girkasse. Double Cab-versjonen har nyttelast på ett tonn, og kan trekke tilhenger med totalvekt på 3,5 tonn.

Annonse

Sammenliknet med standard Hilux, skal GR SPORT, ifølge Toyota, ha betydelig bedre kjøreegenskaper, med blant annet bedre rattrespons, mindre krengning og bedre grep på bakhjulene. Årsaken til dette oppgis å være nytt fjæringssystem med nye støtdempere og fjærer foran, samt forbedrede bladfjærer bak.

Interiøret har røde sømmer og detaljer. Foto: Toyota

 

GR SPORT-styling

Stylingdetaljer som blant annet den sorte grillen med G-mønster, aluminiumsfelgene, og sorte speilhus, stigtrinn og skjermbuer, er med på å markere at dette er toppmodellen.

I kupéen er det nye sportseter foran med røde perforeringer og kontrastsømmer, og GR SPORT-merkingen går igjen på seteryggene, teppene, startknappen og i den animerte grafikken på informasjonsdisplayet.

Utstyrsspesifikasjonene er utvidet fra Invincible utstyrsgrad og inkluderer blant annet LED-lykter, kombinasjonslykter, nøkkelfri sentrallås, startknapp, klimaanlegg med to soner, nedstigningskontroll og automatisk LS-differensial.

Prisen er ikke kjent, men Hilux GR SPORT er forventet å komme til forhandlere i Europa sommeren 2022.