Larviksbedriften ABAX har fått Europas største anleggsmaskinleverandør inn i flaggskipet sitt.
Bygg- og anleggssektoren står for hele 14,7 millioner tonn CO2-utslipp i Norge. Med alle egnede Volvo-maskiner nå tilgjengelig i ABAX Smart Connect, kan det sette fart på digitaliseringen av bransjen og bidra til å redusere klimautslipp – ved hjelp av teknologi som allerede er installert og klar til bruk. Det skriver ABAX i en pressemelding.
ABAX er et telematikkselskap, og tjenesten ABAX Smart Connect hjelper flåteeiere å være bevisste på eget utslipp. Ledende produsenter som blant Catepillar, Hitachi og John Deere er alle koblet opp mot ABAX Smart Connect. Volvo er markedsledende i Europa, og har en markedsandel i Norge på hele 32 prosent.
Allerede installert
Når Volvo nå kommer inn i flaggskipet til ABAX, vil tjenesten være tilgjengelig for majoriteten av den norske maskinflåten, ifølge pressemeldingen. Gjennom ABAX Smart Connect får byggefirmaer løpende statusoppdatering på sine maskiner. I praksis innebærer dette større kontroll av virksomheters unødvendige drifts- og servicekostnader, og en daglig statusoppdatering på virksomheters forbruk og sammenstilling av CO2-avtrykk. Teknologien er allerede installert i alle Volvo-maskiner og det eneste som gjenstår for å anvende det digitale verktøyet er en tilkobling til ABAX Smart Connect.
– Volvo er en betydelig leverandør av maskiner til det Skandinaviske markedet, muligheten med å kunne koble seg til teknologi som allerede er installert i Volvos maskiner vil muliggjøre store gevinster for både miljø og kostnader. Vi må alle ta et ansvar og utnytte de utviklingsmulighetene som finnes, ikke minst i en bransje med stor samfunnspåvirkning. Vi ønsker å inspirere andre i bransjen til å gjøre en forskjell og utvide sine digitale tjenester, sier Paul Walsh, CTO i ABAX.