Kjærlighetshistorie i Vest-Telemark

Dette er Vetle Bjerva. Stolt hjulgraverkusk hos Simen Høgstad Maskinentreprenør AS. Vetle + EWR150 + Engcon EC-oil = sant! – Jeg er blitt glad i denne her, sier Vetle. (Annonsørinnhold for Voestalpine / Engcon)

Kjører du gjennom Vest-Telemark kan virkelig nasjonalromantikeren i deg blomstre som en kaprifol!

Vi er i Tokke kommune. Vi har kjørt langsmed Telemarkskanalen og snirklet oss igjennom bratte skråninger og vill natur. Her er det vakkert!

Annonse

Vi gjør en stopp langs veien.

– Det må vel være en av Norges råeste hjulgravere, kommenterer vår utsendte.

– Ja, det er’e!

Engcon EC-oil

Vetle Bjerva hos Simen Høgstad Maskinentreprenør AS.

Svaret kommer kontant fra Vetle Bjerva. Hjulgraveren er en Volvo EWR150E, besmykket med EC-oil QS60, EC219 med rotasjonssensor ePS, EC-oil oppe og nede, DC2 hjulstyring og MIG2-spaker.

Underdelen på tiltrotatoren er forberedt for hurtigkoblet gripkassett og feievalskassett. Så vi kan nok være enige i at dette, det er en kul hjulgraver!

Vi spør om hvorfor vi fikk gleden av å levere utstyret til denne. Svaret fra Vetle er at han alltid har villet ha Engcon, fordi det er gode produkter med et godt rykte. Han har kjørt konkurrerende tiltrotatorer også, men er blitt veldig glad i engcon.

Les mer: Engon News

– EC-oilen er jo helt fantastisk. Så er det så fin samkjøring med alt her, på denne maskina.
Det med et automatisk HK-feste er kjekt til så mye. Jeg gjorde for eksempel i vinter gjorde en jobb der vi tok ned istapper. Da hadde vi ikke EC-oil. Hadde vi hatt det, så kunne den jobben gått mye raskere!

– Hvorfor?

QSC for maks sikkerhet

– For da ble det en del av med tiltrotatoren fordi vi skulle bryte litt med rippertann. Det er jo litt styr med slanger og koblinger da, hvis du vil spare utstyret og ta av tiltrotatoren når jobbene er tøffe for den. Nå, med EC-oil er det av og på med å trykke på to knapper i hytta. Det er så enkelt og behagelig, sier han.

Vetle sikter til den såkalte QSC-løsningen for manøvrering av maskinfestet og tiltrotatorens underdel. Maks sikkerhet, betjent via ett og samme logiske manøverpanel.

QSC-løsningen for manøvrering av maskinfestet og tiltrotatorens underdel. Maks sikkerhet betjent via ett og samme logiske manøverpanel.

Med hjulmaskin så er man jo litt her og der. I dag har Vetle blant annet blitt byttet ei stikkrenne, og det skal plasseres betongrekkverk. Underveis i prosessen har de brukt saks under tiltrotatoren for å klippe ned gammelt autovern, da koblet via TEMA-koblinger.

Tradisjonelle koblinger

Det er nemlig slik at med den støpte underdelen som det er på dagens engcon tiltrotatorer, så har du også tradisjonelle koblinger i tillegg til EC-oil.

– Ja, sjefen min er misunnelig på denne her, flirer Vetle.

Vi skjønner jo det. Angående besparelsen på nevnte istapp-jobb, så mener Vetle det hadde dreid seg om timer. Men han påpeker også det at man slipper det lille oljesølet det blir når det er av og på med slanger. Dessuten kan de være kranglete om de er trykksatte.

– Altså jeg er veldig fornøyd. Låsepanelet liker jeg veldig godt, for det er så greit at det sitter slik som her og at jeg slipper å rote under armlener etter brytere. Helt topp! Og EC-oilen er jo helt fantastisk.

Vetle Bjerva hos Simen Høgstad Maskinentreprenør AS.

Der kom det igjen altså.

Veldig hyggelig å høre. Idet vi svinger ut på veien igjen tenker vi over at det er vanskelig å tro at denne graveren har 600 timer på telleren. Det ser nemlig eskenytt ut, alt sammen!

Takk for at vi fikk stjele litt av tiden din, Vetle! Det er gøy med interesserte og engasjerte maskinførere!