Store jobber betyr mange lærlinger

Implenia har fått en rekke store kontrakter den siste tiden. Nå følger de opp med å ta inn flere lærlinger enn noen gang. Nylig var alle lærlingene samlet ved hovedkontoret på Lysaker.

– Vi har en lærlingesamling her hvert år. Tidligere har vi hatt med faddere, men da har det ikke vært på langt nær så mange som i år. Det har vel vanligvis vært rundt 10 lærlinger, i tillegg til nesten like mange faddere – for hver lærling skal i utgangspunktet ha hver sin fadder, som de jobber sammen med. Men i år er det så mange lærlinger, at det ble mer enn nok uten fadderne, smiler Peder Ronny Sødal, prosjektsjef og fagansvarlig for fjell og bergverksfag i Implenia Norge.

– Vi har totalt 26 lærlinger i bedriften nå; 19 i fjell- og bergverksfaget, seks i anleggsmaskinmekanikerfaget og én i betongfaget. Hele 13 av lærlingene er helt nye nå. Vi har aldri hatt så mange lærlinger før.

Annonse
FORNEBUBANEN: Hovedgrunnen til at Implenia tar inn så mange lærlinger, er alle de store jobbene selskapet har fått den senere tida. Ikke minst den første kontrakten på Fornebubanen (tunnelentreprisen Lysaker-Fornebu), med en kontraktsverdi på 1,3 mrd. kroner. Her står Peder Ronny Sødal (prosjektsjef og fagansvarlig for fjell og bergverksfag) og Siw Flatlandsmo (lærlingskoordinator) foran tverrslaget ved Fornebuporten. (Foto: Runar F. Daler).

FORNEBUBANEN: Hovedgrunnen til at Implenia tar inn så mange lærlinger, er alle de store jobbene selskapet har fått den senere tida. Ikke minst den første kontrakten på Fornebubanen (tunnelentreprisen Lysaker-Fornebu), med en kontraktsverdi på 1,3 mrd. kroner. Her står Peder Ronny Sødal (prosjektsjef og fagansvarlig for fjell og bergverksfag) og Siw Flatlandsmo (lærlingskoordinator) foran tverrslaget ved Fornebuporten. (Foto: Runar F. Daler).

Mål om å tilby alle fast jobb

– Hvorfor tar dere inn så mange lærlinger nå?

– Vi har fått flere store jobber den senere tida. Blant annet utbyggingen av dobbeltspor for Bane NOR i Moss (Sandebukt-Såstad), et arbeidsfellesskap sammen med Acciona, og utbyggingen av E39 Lyngdal Øst-Lyngdal vest for Nye Veier, som er et arbeidsfellesskap med Stangeland Maskin. Og selvfølgelig den første kontrakten på Fornebubanen, som med en kontraktsverdi på 1,3 milliarder kroner, er et av største prosjektene vi har hatt i Implenia-regi. Dette betyr jo også at vi trenger flere folk, sier Sødal.

– Det å ta inn lærlinger er en veldig viktig rekrutteringskanal for oss. På den måten blir vi gjennom to år godt kjent med potensielt nye medarbeidere. For målet er jo å tilby alle jobb etterpå, sier Siw Flatlandsmo, lærlingskoordinator i Implenia.

– Vi ønsker ikke å ta inn flere lærlinger enn vi klarer å tilby fast jobb etter endt læretid. De får jo forventninger når vi tar dem inn, og da er det viktig for dem å vite at hvis de viser interesse for faget, står på og er lærevillige, så får de faktisk jobb etterpå. Siden jeg begynte å jobbe med lærlinger i 2008 er det faktisk bare to som ikke ha fått fast jobb etterpå, sier Sødal.

OPPSTART: Opplæringskonsulent Ivar Helge Andersen i Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene (OKAB) holder oppstartskurs på Lysaker for de nye lærlingene i bedriften. (Foto: Runar F. Daler).

OPPSTART: Opplæringskonsulent Ivar Helge Andersen i Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene (OKAB) holder oppstartskurs på Lysaker for de nye lærlingene i bedriften. (Foto: Runar F. Daler).

Mange søkere

– Hvor kommer alle lærlingene fra?

– Vi er mye på skolebesøk, sammen med Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene (OKAB). De fleste av lærlingene våre kommer fra Sam Eyde videregående skole og Byremo videregående skole. Senest forrige fredag var jeg på Sam Eyde videregående, sammen med Ivar Helge Andersen fra OKAB, og holdt en presentasjon for Vg2-elever der. Vi håper å få en del av dem på utplassering nå i vinter og mot påsketider, forteller Sødal.

– Det er veldig mye dyktig ungdom der ute, og det er virkelig høyt nivå på de lærlingene vi får inn. Skolene er flinke, yrkesfag er i vinden for tiden og søkertallene er økende. Vi får en helt enorm mengde søknader fra elever som ønsker å bli lærlinger hos oss. I år har vi sikkert fått 150 stykker, sier Flatlandsmo.

– Blant disse har vi tatt inn rundt 30 stykker til samtale. Vi er ikke så opphengt i karakterer, men ser på fravær og orden. Det skinner ganske fort gjennom om de er interessert, forsetter Sødal.

– Med dem som har vært på utplassering er det jo enklere. Har de vist bra tendenser på utplassering, er sjansen stor for lærlingeplass. Av de 13 vi tok inn nå i år, hadde hele syv vært her på utplassering.

«Forhåpentligvis får vi inn noen flere jenter også. Det er bra for bransjen og for miljøet.»

Vil ha flere jenter

– Hva med årene som kommer; vil det fortsatt være behov for like mange lærlinger?

– Det er et veldig bra marked nå, med mye arbeid som vil pågå noen år framover. En god del prosjekter ligger også i startgropa, så framtida ser lys ut. Vi ser derfor for oss minst like mange lærlinger neste år. Faktisk tror jeg det kan bli enda flere. Forhåpentligvis får vi inn noen flere jenter også. Det er bra for bransjen og for miljøet, sier Sødal.

– Det har som sagt vært mange søkere den siste tiden, mens det for fire-fem år siden var svært få. Jeg tror ungdommen ser nytten av dette yrket i større grad enn tidligere, kanskje også på grunn av nedgangen i oljebransjen. En stund skulle jo alle jobbe med olje, men nå velger nok mange anleggsbransjen i stedet.