Den nyeste generasjonen el-vibroplater er nå på vei ut fra Wacker Neusons fabrikk. I første omgang med småplater på 50, 60 og 70 kilo. Se video fra den første testen av APS-serien hos utleieselskapet Naboen. Når kommer de større platene på batteri, egentlig…?
– Det er litt som å kjøre el-bil. Man lader når man kan, og ellers er det veldig enkelt og greit i bruk. Bankelyden er fortsatt der, men motorlyden er borte. Vedlikeholdet og bruken er veldig mye enklere. Også for kunden.
Det sier salgsleder Roger Sagbakken hos Naboen Oslo.
– Eksempel på enklere for kunden?
Aldri startproblemer
– Småplater som dette blir ofte lagt på siden. Bensin renner inn i olja, og så starter ikke motoren. Det er aldri et problem på slike, sier han.
Han snakker om den nye APS-serien, Wacker Neusons flunke nye serie batteridrevne vibroplater.
Vi møtte Sagbakken på en enkel demonstrasjon og prøvekjøring av de nye platene med Stein Åbråten i Wacker Neuson Norge.
Nye bunnplater
Wacker Neuson har i våres lansert APS-serien, en ny generasjon av batteridrevne vibroplater. I første omgang kommer serien med småplater på 50, 60 og 70 kilo.
Nye vibroplater fra nå kommer i to versjoner. Med henholdsvis el- og bensindrift, og ellers helt like.
– Et helt nytt design på disse. Spesielt på bunnplatene. Med forrige generasjon vil du ofte få striper ved komprimering rundt kummer og langs kantstein. Disse nye er spesielt designet for å unngå det. Her er også sprinkleranlegget integrert i bunnplata, i stedet for det gamle systemet med et rør med en kran på. Det ble lett skadet av å kjøre borti en kantstein, og fryser lett i kulda. Her er det helt integrert, med justering av vannmengde oppe på håndtaker, sier Stein Åbråten.
– Dette er smått utstyr. Hva skjer med større utslippsfritt komprimeringsutstyr?
Større plater er på vei
– Vi vet at 90, 110 og 120 kilo kommer ganske snart. De fleste kundene spør etter 500 kilos. Her vet jeg bare at det foregår utvikling, og at det kommer noen nyheter neste år. Forhåpentlig til Bauma. Men det er alt jeg kan si om det.
– Etterspørselen etter disse nye?
– Veldig bra! Vi har vært rundt om i Norge og vist fram til forhandlere og større kunder. Responsen er kjempepositiv. Både design og kjørevennlighet har blitt godt mottatt. Vi har fått bestillinger på de nye. Naboen skal ha av de første som kommer. Det har også kommet overraskende bestillinger fra firmaer jeg ikke ville ventet. Spesielt til mindre asfaltarbeider som lappejobber og småjobber.
– Hva er folk mest interessert i? At det er utslippsfritt eller enkelheten i batteridrift?
75 minutter på full fres
– Begge deler, egentlig. De kan kjøre en full dag på ett batteri. Vi selger som regel pakke med hurtiglader og to batterier. Har du to batterier, så kjører du garantert en hel dag. Batteriplatene går ikke på tomgang. En bensinplate går mange timer av livet sitt på tomgang. Det største batteriet holder 75 minutter kontinuerlig på full fres. Med den store plata og det største batteriet greier du å komprimere 750 kvadratmeter på ett batteri, på normal masse for en sånn plate, sier han.
– Ser du for deg at sånt utstyr er over på batteri i overskuelig framtid? At bensin er vekk?
– Ja. Batteriene blir billigere jo flere som blir solgt. Småplater 50-120 kg på bensin vil være borte i løpet av noen år, slik utviklingen ser ut nå.
Alt elektrisk
Utleieren ønsker seg en fremtid der alt utstyr er elektrisk.
– Ja, det er målet. Myndighetene ønsker at det skal være sånn. Det er et økende press på utslippsfritt, og oppdragsgivere er villige til å betale hva det koster å kjøre utslippsfritt. Men mye skal på plass i infrastrukturen for å få det til. Her må det bygges trapp på trapp, der utvikling og etterspørsel følger hverandre. Det ruller i riktig retning, sier Roger Sagbakken i Naboen Utleie AS.