Abax lanserer i dag en helt ny hardware-plattform som skal gi bedre sporing av maskiner og utstyr på avveie. Abax6 skal gi bedre signaler og lengre levetid enn forgjengeren.
Abax – kjent for sporingssystem og elektronisk kjørebok – lanserer nå en helt ny hardware-plattform for sporing av maskiner og utstyr.
– Abax6 skal hjelpe bedrifter å bli smartere gjennom sporingsdata. Den nye plattformen Abax6 er en del av vår satsing på fremtidens løsninger for bedrifter, sier Abax i en pressemelding.
Abax6-plattformen skal gi bedre signaler, oppladbare batterier, mindre strømforbruk, resirkulert emballasje og lengre levetid.
Bedre GPS og ny Bluetooth
Den nye plattformen er utviklet av Abax sin egen teknologiavdeling. Selskapet sier seg å sats stort på innovasjon, der fremtidens teknologi utvikles innad i selskapet.
Den nye serien har forbedrede GPS-signaler og en ny Bluetooth-standard (BLe5), som
øker den digitale levetiden til enhetene. De nye sporingsenhetene er 5G-kompatible, og skal bli automatisk oppdatert med ny software. De nye enhetene har bedre batteritid. Enkelte produkter er oppladbare.
– Det vil redusere mengden EE-avfall. Det vil også bli brukt mindre tid til å erstatte batteritomme enheter hos kunde, sies det i pressemeldingen.
En grønnere serie
I utviklingen av den nye serien er hele verdikjeden blitt nøye gjennomgått, og det er gjort «miljøbevisste endringer». På denne måten kan kundene forsikres om at alle komponentene, skall og emballasje er produsert på en bærekraftig og innovativ måte.
Produsenten lister opp funksjonene de mener gjør Abax6 hardware-serien til et mer miljøbevisst valg enn andre tilsvarende produkter på markedet:
- Oppladbare batterier
- Mindre strømforbruk
- Emballasje i resirkulert materiale
- Mangeårig levetid
- Fremtidens komponenter
- Kortreist produksjon
- TÜV-typegodkjent
- Lokal utvikling og produksjon av prototyper
Samme plattform
Alle enhetene er bygget opp på én og samme IoT-plattform. Alle enhetene kan enkelt knyttes sammen til bedriftens private nettverk.
– Kunden blir en del av vårt globale nettverk. I felleskap øker det antall posisjoner for blåtann-enhetene, sier Abax i pressemeldingen.
For kundene sies lanseringen å kunne bety en enklere og mer lønnsom hverdag. Den som administrerer flåten vil kunne bruke mindre tid på oppfølging.
– Vårt system dekker alle behov som oppstår i en flåte bestående av utstyr, maskiner og biler. Systemet holder orden på bruk og posisjonene i ett og samme kart til bedriftens samtlige enheter. Alt i ett og samme system, med kun én innlogging. Sporingsdata gjøres om til intuitive rapporter. De kan blant annet kan brukes til å kutte utgifter i form av eksempelvis drivstoff, dokumentere CO2-utslipp, følge opp service og vedlikehold, samt øke fakturerbare timer.
Hardware-plattformen inneholder fremtidens komponenter. Med den vil kundene slippe å bytte enheter når 2G slukker, og de vil få automatiske oppdateringer på software i lang tid fremover, understrekes det.
Produktene
Den nye serien består av en rekke sporingsenheter:
ABAX MINI2: 9 gram og 6.5 mm, og familiens minste sporingsenhet. Sporer mindre enheter ved hjelp av Bluetooth.
ABAX6S: GPS-enhet som dekker mange behov og avgir svært nøyaktige posisjoner. Abax6S kan spore både kjøretøy og maskiner tilkoblet batteriet. Erstatter Abax5, produsentens mest solgte produkt i dag.
ABAX6L: Ny sporingsenhet. For utstyr uten egen strømkilde, som containere og dieseltanker av høy verdi. Innebygget oppladbart batteri.
ABAX6U: Ny trådløs poringsenhet. Kan enkelt flyttes mellom biler, får strøm via USB-port eller 12V adapter. GPS-enheten egner seg også som en «hub» for å spore verktøy med MINI2, for eksempel på et lager eller en byggeplass.
ABAX6M: Større sporingsenhet for maskiner. Mulighet til å spore tre brukslogger samtidig. Oppladbart batteri sørger avgir posisjon også når tenningen er skrudd av.
RFID2: Første produkt i serien, med formål om førergjenkjenning for bedrifter som deler bilene i flåten. Fører logger seg på hver enkelt tur med bedriftens identitetskort eller en RFID-brikke. En alarm utløses dersom det ikke er en pålogget sjåfør for turen.