Hva er egentlig god timeføring?

Dårlige rutiner ved timeregistrering kan felle et prosjekts lønnsomhet. Hvordan er dine timeføringsrutiner? Vi belyser prosessen rundt registrering av timer og gir deg noen praktiske tips om gode rutiner. (Annonsørinnhold for SmartDok)

Mange bygg- og anleggsbedrifter sliter med å ha full oversikt over antall brukte timer på hvert prosjekt.

Dette går både utover effektiviteten og lønnsomheten, og i verste fall kan det ende med kroken på døra for hele bedriften.

Annonse

Vokser dungen med papir kjappere enn byggeprosjektet ditt? Da er det på høy tid å ta tilbake kontrollen!

Hva kan vi i SmartDok hjelpe deg med slik at du ikke havner i en vanskelig posisjon?

Vi i SmartDok hjelper dine ansatte å registrere timer mye enklere med vår brukervennlige app, og ikke minst forenkle arbeidet for administrasjonen med lønn og faktura, forteller Inger Lise Isaksen, som jobber i Customer Success teamet i SmartDok.

Modulen for timeregistreringen i SmartDok er grunnlaget for hele produktet, og er standard funksjonalitet i appen straks du har kjøpt en grunnlisens. Men hvordan brukes denne modulen egentlig? Har du tenkt på at måten du fører timene i din bedrift på kanskje ikke er den beste måten å gjøre det på?

ØNSKER DU Å VITE MER OM SMARTDOK APPEN?

God timeføring i app (for ansatte)

Vi har tatt en prat med Inger Lise Isaksen om nettopp dette. Hun hjelper daglig bedrifter med å lykkes.

– Du som ansatt er et viktig ledd i bruken av SmartDok og i bedriften du jobber i – det er du som vet best hvor lenge du har jobbet, hva du har jobbet med og hvor du har vært.

Hun forteller at de arbeidstimene du sender inn i SmartDok påvirker ikke bare ditt eget lønnsgrunnlag, men det kan også ofte påvirke hva bedriften kan fakturere ut til kundene på utførte jobber.

– Jo flinkere og mer nøye du er å sende inn registreringer, jo tryggere kan administrasjonen være på at de får fakturert alt som har foregått på prosjektene. Slik skaper du og dine kolleger en arbeidsplass i morgen også – satt det litt på spissen!

4 gode tips til god timeføring i din bedrift

Registrer timer i SmartDok så ofte du kan

Å huske flere uker med timeføringer i hodet er nok ikke helt ideelt, med mindre du har fotografisk minne!

Før timer hver dag slik at du får sendt inn mest mulig korrekte opplysninger.

Sett deg inn i oppsett på timeføring i bedriften du jobbe i

SmartDok er et fleksibelt system og kan tilpasses hver bedrift som bruker det. Derfor kan det variere fra SmartDok-konto til SmartDok-konto hvordan man skal føre timer eller foreta andre registreringer.

Ta deg en god prat med administrasjonen dersom oppsettet i timeregistrering ikke virker helt logisk for deg eller det er noe du er usikker på.

Bruk timeoversikt hyppig

Klikk deg inn i hovedmenyen oppe til venstre, gå inn på Timer og deretter Timeoversikt.

Alt av registreringer i SmartDok kan du enkelt finne tilbake til i etterkant. I Timeoversikt får du se alle timer som er ført hver dag og ukentlig. Slik kan du kjapt sjekke uke for uke om det er noe du har glemt eller trenger å justere på.

Registreringspåminnelse

La SmartDok varsle deg dersom du har glemt å føre timer en dag. Se beskrivelse for hvordan man setter opp registreringspåminnelse.

Ved å gå inn på brukeren din oppe til høyre på appen og deretter klikker deg inn på Innstillinger, vil du enkelt kunne slå på registreringspåminnelse.