Heftig dumperhenger til store traktorer

Ny dumperhenger til de største traktorene. Tar anleggskjøring med traktor til nye høyder. En gammel kjenning i lastebilhengere står bak.

– Her har vi startet med tankegang fra lastebil, ikke landbruk. Dette er en tilhenger designet for profesjonell anleggsbruk i heldags kjøring og mange tusen timer driftstid i året.

Det sier Terje Vang.

Annonse

Han er daglig leder i T.N. Vang Mekaniske Verksted AS, som blant annet står bak velkjente Vang lastebiltilhengere. Vang er en av eierne i det ferske selskapet Norwegian Trailer Systems (NTS), som bygger Tor tilhengere for Felleskjøpet.

Og her snakker vi ikke om landbrukstilhengere.

Tor – dumperhengere for tung kjøring

Med hengerne under Tor-navnet har produsenten NTS og Felleskjøpet ambisjoner om å løfte standarden på traktortransport i anlegg til et høyere nivå.

Det begynte med en 15 tonns dumperhenger som hadde premiere på messen Bedre Landbruk i 2019. Nå lanserer NTS og Felleskjøpet selve flaggskipet i Tor-serien: Tor 20T60.

Gjett hva den betegnelsen står for…

Anleggsstraktor

20 tonn og 60 km/t, ja.

AKTØRENE: F.v. Ove Gråtrud i BPW Hofstad, produktsjef David Eik i Felleskjøpet, Terje Vang, kategorisjef Ole-Johnny Jenssen i Felleskjøpet og utviklingsleder Stig Hogstad i NTS. (Foto : Jørn Søderholm)

SVING: Hengeren har løft på første aksel og medsporing på første og tredje. (Foto: Jørn Søderholm)

Dette er en treakslet dumpertilhenger for de største og heftigste traktorene. Den har 20 tonns nyttelast og er godkjent for kjøring i opptil 60 km/t. Den er bygget som en fullblods lastebiltilhenger. Konstruksjonen med sentralramme gir høy vridnings- og tippstabilitet og et gunstig forhold mellom styrke og vekt.

Fronttippsylinderen sitter høyt og godt beskyttet i ramma, og gir mindre belastning på kasse og ramme i tipp. Alt av konstruksjon og komponenter er valgt for å holde, ikke være billig.

Luftbremser? Ja, selvfølgelig. Den store hengeren har både lastkjenning og ABS, som en lastebilhenger. Fjæring på drag og de tre BPW-akslene sørger for trygge og gode kjøreegenskaper med tung last og i høy fart.

Tor 20T60 dumperhenger til traktor

  • 20 tonn nyttelast
  • 7300 kg egenvekt
  • Godkjent inntil 60 km/t
  • 13 kbm dumperkasse i Hardox 500 TUF stål
  • Hydraulisk baklem og spredeluke
  • BWP tridem aksler
  • Løft på første aksel
  • Første og tredje aksel har sving/medsporing
  • Wabco luftbremser med ABS og lastkjenning
  • Hydraulisk fjæring på aksler og drag
  • Produseres av Norwegian Trailer Systems
  • Selges hos Felleskjøpet

Tåler lasting med 30-tonner

– Dette er en tilhenger som kan være med på ordentlig anleggskjøring. Lastingen er det som skiller klinten fra hveten. Når du laster en traktorhenger med åttetonner, så holder nesten alt. Når du laster med 30-tonner eller stor hjullaster, så blir det en helt annen belastning på hengeren. Dette er tilhengere i den øverste delen av skalaen, sier Terje Vang.

– Hvilken størrelse traktor skal til for å trekke dette?

Over 300 hk traktor

– Hos John Deere snakker vi om modellseriene 7R og 8R. Altså traktorer med 300-400 hk. Dette er traktorer som brukes av entreprenører. Gjerne til vinterdrift, for å drive store snøfresere. Med en skikkelig dumpertilhenger som dette kan de store, kostbare traktorene utnyttes godt også om sommeren, sier Ole Johnny Jensen. Han er kategorisjef for vei og anlegg i Felleskjøpet Maskin.