Kjell Jødahl (71) har vært maskinfører i 49 år, og han har sverget til Atlas hjulgravere i 44 av disse. Totalt har han klokket inn utrolige 74 000 timer på Atlas-maskiner i karrieren. Nå har han akkurat fått ny maskin – en Atlas hjulgraver, selvfølgelig!
Vi møter den drevne maskinføreren på Bjølsen i Oslo, hvor han er travelt opptatt med å senke store VA-rør ned i en smal grøft. Det er trangt og kronglete å manøvrere de tunge rørene mellom grøftekassene, men det er ingen sak for maskinførerveteranen. Han har vært borti det meste opp gjennom årene, og blir konsekvent satt på de mest kompliserte gravejobbene til PA Entreprenør, hvor han har vært fast innleid i 31 år.

TROFAST: Kjell Jødahl kjøpte sin første gravemaskin i 1977 – en Atlas hjulgraver. Siden har han holdt seg til Atlas, og han har totalt klokket inn utrolige 74 000 timer på dem. Hittil. (Foto: Runar F. Daler).
Fra Ford traktorgraver til Atlas hjulgraver
Den blide veteranen har hatt sin egen enmannsbedrift siden 1972. Han har aldri vært ansatt i andre selskaper, men vært innleid i flere lengre perioder. Først 11 år hos Selmer, deretter fire år hos AF Oslo Entreprenør, før han i 1990 ble leid inn av PA Entreprenør i Oslo, hvor han har vært siden. Han er faktisk den som har lengst fartstid i bedriften, selv om han altså ikke er ansatt der. Men hva er grunnen til at han er så opphengt i akkurat Atlas hjulgravere?
– Det begynte egentlig som en tilfeldighet. Jeg starta med en traktorgraver av typen Ford County, og jobba de første årene mest i hjembygda Sørumsand. Det var da jeg kom på min første jobb for Selmer i Oslo i 1975 at jeg fikk øyene opp for Atlas. Det var forresten motorveianlegget ved Furuset og Ellingsrud – en ganske stor og interessant jobb. Der gikk det nemlig en Atlas hjulmaskin, som jeg ble mektig imponert over, forteller Jødahl engasjert.
– Jeg fikk prøve den litt og likte den veldig godt. Etter hvert slutta han som kjørte den maskinen, og jeg overtok den jobben han gjorde med min hjulgraver. Ikke lenge etterpå, i 1977, bestemte jeg meg for å kjøpe min første gravemaskin. Det var jo ikke så mange hjulmaskiner å velge i den gangen, men valget var uansett enkelt – det ble en Atlas hjulgraver. Og siden har jeg holdt meg til Atlas.

TUNGT: Rørene Jødahl løfter ned i grøfta veier over tre tonn, men det er ikke noe problem for Atlas-hjulgraveren. Ifølge Jødahl er Atlas-maskinene lettkjørte, driftssikre, sterke og stabile, og ikke minst, svært gode når det gjelder last ut til siden. (Foto: Runar F. Daler).
Kjørt 74 000 timer
Nylig klatret Jødahl inn i sin splitter nye Atlas-maskin – den niende i rekken. Dette er for øvrig den første maskinen han ikke har kjøpt selv.
– Den forrige maskinen min var 12 år gammel og hadde gått 18 000 timer, så den var moden for utskifting. Ikke var den godkjent av kommunen heller, med tanke på miljøkrav, så jeg trengte en ny. Det hadde blitt litt for dumt av meg i min alder å kjøpe en ny maskin nå, men da PA Entreprenør foreslo at de kunne kjøpe en som jeg kunne kjøre, ble jeg veldig fornøyd. Da valgte jeg en Atlas 160W, med steg 5-motor, forteller han.
«Det var ganske vilt en periode; vi kunne kjøre 20-30 timer i ett strekk, for det var ikke noe som het for mye overtid den gangen.»
– Jeg har vært så fornøyd med Atlas opp gjennom årene, at jeg ikke har sett noen grunn til å bytte merke. Atlas-maskinene er lettkjørte, driftssikre, sterke og stabile, og svært gode når det gjelder last ut til siden. De rørene vi løfter ned i grøfta her veier over tre tonn, men det er ikke noe problem for denne 16-tonneren. Det var nok også litt av grunnen til at PA gikk med på å kjøpe inn Atlas, for de holder seg stort sett til Hitachi, sier Jødahl, som har klokket inn totalt 74 000 timer på Atlas-maskiner siden 70-tallet.
– Det er nok flere der ute som har kjørt omtrent like mange timer, men kanskje ikke på ett og samme merke, spør han seg og smiler.

SELVSTENDIG: Kjell Jødahl har aldri vært ansatt i andre selskaper, men vært innleid i flere lengre perioder: 11 år hos Selmer, fire år hos AF Oslo Entreprenør, og de siste 31 årene hos PA Entreprenør i Oslo. (Foto: Runar F. Daler).
Alt var ikke bedre før
Etter nesten 50 år som maskinfører, har Kjell Jødahl naturlig nok opplevd store endringer bransjen.
– Den største forskjellen er kanskje tiltrotatoren. Det er en største enkeltutviklingen, og det var nesten som en revolusjon da den kom. Jeg var litt seint ute, og kjøpte det ikke før i 2004, for jeg trodde egentlig ikke den ville ha noe særlig betydning. Men etter å ha hatt den i 14 dager var den uunnværlig! Man får jo gjort ting på en mye mer nøyaktig og effektiv måte, sier han.
«Mye har nok endra seg i bransjen med årene, med den litt røffe og direkte sjargongen er den samme.»
– Førermiljøet har også blitt stadig bedre med årene. Kjørekomforten, spakene, hytta, støy; alt har blitt bedre. En annen endring er arbeidstidene. Det var ganske vilt en periode; vi kunne kjøre 20-30 timer i ett strekk, for det var ikke noe som het for mye overtid den gangen. Det er helt andre tider nå, for å si det mildt. Alt som har med HMS å gjøre har jo blitt helt annerledes. Det var ikke noe særlig snakk om det i «gamle dager», ler han.

GIR SEG IKKE ENNÅ: – Når man har kommet opp i min alder, så er det vel mer et spørsmål om hvor lenge de vil ha meg her, smiler Jødahl, som ser for seg å jobbe minst et par-tre år til. (Foto: Runar F. Daler).
Nytter ikke å være hårsår
– Hva tenker du om fremtiden, da? Hvor lenge har du tenkt å holde på?
– Nei, det er ikke godt å si. Jeg ser vel for meg å jobbe et par-tre år til, i hvert fall. Tidligere har jeg ymta frampå at jeg skal holde på til jeg er 75, men det kommer jo veldig an på helsa, da. Når man har kommet opp i min alder, så er det vel mer et spørsmål om hvor lenge de vil ha meg her, ler Jødahl.
– PA Entreprenør har forresten vært et ryddig og fint firma å jobbe for opp gjennom åra. Det har aldri vært noe tull her. Jeg trives i det hele tatt veldig godt i denne jobben, ikke minst fordi det stadig er nye utfordringer. Det er gøy å få til ting som i utgangspunktet ser veldig vanskelig ut. I tillegg har jeg alltid likt miljøet i anleggsbransjen. Mye har nok endra seg i bransjen med årene, med den litt røffe og direkte sjargongen er den samme. Det nytter ikke å være hårsår, men det er helt greit, avslutter han med et stort smil.