Tester tunge el-lastebiler i anlegg

Nå har Volvo Trucks startet testing av en helelektrisk transportløsning for anleggsbransjen. To tunge lastebiler – én FM betongbil og én FMX krokbil – kjøres i daglig trafikk hos en pukk- og betongleverandør i PEAB-gruppen. I Oslo kjøres nå Europas første byggeprosjekt med elektriske lastebiler.

De har allerede introdusert serieproduserte elektriske lastebiler innen distribusjon og renovasjon.

Nå skal Volvo Trucks inn i det neste viktige markedet med helelektriske lastebiler: Anlegg.

Annonse

To helelektriske tunge lastebiler med tilhørende ladeløsninger er nå ute på test i reell kundedrift, melder Volvo Trucks i en pressemelding.

Krever mer kraft

Helelektrisk Volvo FMX krokbil (nærmest) og FM med betongblander.

Bilene testes av Swerock.

– Lastebiler i anleggssegmentet krever vanligvis mer kraft og robusthet enn mange andre segmenter. Elektriske lastebiler er ikke noe unntak. Våre kommersielle løsninger må oppfylle kravene til høy produktivitet og driftstid, samtidig som de gir fordelene med reduserte utslipp og mindre støy som følger med en helelektrisk drivlinje. Felttester og kundesamarbeid er viktig for utviklingsprosessen sier Jonas Odermalm i pressemeldingen.

Han er visepresident i enheten for elektrisk mobilitet hos Volvo Trucks.

Som en del av testingen har lastebilprodusenten levert to biler:

  • En elektrisk Volvo FM lastebil med en betongblander for leveranser til kunder.
  • En elektrisk Volvo FMX-lastebil med en krokløfter for bruk i større infrastrukturprosjekter.

Prosjektet er et samarbeid mellom Volvo Trucks og Swerock, med støtte fra påbyggleverandørene JOAB og Saraka.

Ytelser og lading

Det evaluerer hvordan elektriske lastebiler kan brukes til å øke effektiviteten og redusere klimapåvirkningen. I tillegg til å analysere ytelsen til selve kjøretøyet, tar testene også for seg det generelle økosystemet for elektromobilitet for å finne lademuligheter i tråd med kravene til produktivitet.

Fordelene med elektriske kjøretøy for byområder måles med hensyn til mindre støy, sikkerhet på arbeidsstedet og sjåførkomfort.

– Denne typen tester er verdifulle for å hjelpe oss med å forstå kundenes virksomheter bedre, og hvordan elektrifisering vil påvirke dem på daglig basis. Det gjelder både kjøresykluser, lastekapasitet, driftstid, rekkevidde og andre parametere – og alle fordelene ved å bruke mer stillegående og renere transport, sier Ebba Bergbom Wallin.

Hun er forretningsutviklingssjef i enheten for elektrisk mobilitet hos Volvo Trucks.

Finne forbedringer

Liten fare for dieseltjuveri med elektrisk lastebil.

Testingen av de to elektriske lastebilene i reell drift Volvo Trucks mulighet til å evaluere hvordan de blir brukt, og finne forbedringene som må utføres før det er mulig med utvidet drift.

– Sammen med Volvo Trucks tar vi et stort skritt mot klimasmart transport. Dette vil bringe oss betydelig nærmere morgendagens lastebiler som vil redusere fossile utslipp. Vi har allerede 15 hybrid-betongblandebiler. Gjennom dette prosjektet tester vi nå kjøretøy som bare går på strøm, divisjonssjef sier Hans Orest hos Swerock.

Swerock er en av de største skandinaviske leverandørene til anleggsbransjen, med over 360 steinbrudd og 60 betongfabrikker. Swerock jobber også med gjenvinning av masser.

Swerock er en del av Peab-gruppen.

El-lastebil i Norge

Tom Wilhelmsen AS kjører Europas første elektriske lastebiler. Her på et byggeprosjekt i Oslo, oktober 2020.

Hva med Norge?

– Det er foreløpig ikke bestemt når vi får en slik testbil i Norge, sier kommunikasjonssjef Bjørn-Inge Hauan i Volvo Trucks Norge.

Her til lands har Volvo Trucks Norge nylig levert flere elektriske FE tippbiler til Tom Wilhelmsen AS i Oslo.

Dette er mellomstore lastebiler, bygget med 5,4 meters dumperkasser med frontsylinder. De går i kjøring i Oslo nå (se under). Bilene er kjøpt og levert som kundebiler, uten noen testrolle overfor Volvo Trucks.