Fant drømmejobben som maskinfører

Charlotte Mauseth skulle flytte hjem for å jobbe i butikk. I stedet fant hun drømmejobben i farens firma. Nå stortrives hun som maskinfører og Smartdok-sjef i Larsen Maskin & Transport AS.

Charlotte Mauseth skulle bli både sykepleier og butikkmedarbeider. Så oppdaget at verdens beste jobb hadde vært rett foran henne hele tiden.

Med en pappa som drev anleggsfirmaet Larsen Maskin & Transport i Hammerfest har Charlotte Mauseth vokst opp med anleggsmaskiner rundt seg hele tiden. Men én ting var sikkert: Hun skulle ikke jobbe innenfor bygg og anlegg.

Annonse

– Når jeg var liten sa jeg alltid at jeg aldri skulle jobbe i anleggsbransjen. Jeg ville ikke ha en jobb der manmåtte være ute. Å jobbe med maskiner var helt utenkelig.

Det forteller Charlotte i en artikkel publisert som kundecase av Smartdok.

Sykepleierstudent og butikk

Turen gikk etterhvert til Tromsø. Der studerte hun for å bli sykepleie, og jobbet i butikk.

– Etter en stund fikk jeg hjemlengsel og flyttet hjem til Hammerfest. Jeg spurte pappa om han hadde noe jobb til meg i selskapet, mens jeg ventet på å finne en butikkjobb i byen.

Han gikk med på det, og lot Charlotte prøve seg bak spakene.

Charlotte Mauseth er fersk maskinfører. Hun er også administrator og den som styrer SmartDok’en i bedriften.

Det tok ikke lang tid før Charlotte oppdaget at dette var noe helt annet enn hva hun tidligere hadde forestilt seg.

– Mot alle mine tidligere forestillinger så trivdes jeg superbra, sier hun.

Læringskurven var bratt. Fra hun begynte på maskinførerbeviset i november 2019, så satt hun i gang å jobbe i januar 2020.

– Jeg kom i snakk med Paul Olaf Baraas i MEF. Han oppfordret meg til å prøve meg som maskinfører. «Vi trenger enda flere jenter bak spakene i maskinene og i bransjen,» sa han.

Måtte lære å rygge med henger

Charlotte Mauseth tok utfordringen, og skaffet seg maskinførerbevist. Allerede i januar var hun i gang her hjemme med høvling og snøflytting.

– Hun var så utrolig målbevisst på at dette skulle hun klare. Hun måtte i tillegg ta tilhengersertifikatet. Henger hadde hun hadde aldri kjørt med før. De ble mange sene kvelder på hytta med øvelseskjøring til rygging og parkering med henger, forteller Larsen.

Nå kjører hun både hjullaster og gravemaskin. Planen er at hun skal kjøre dumper i et prosjekt i Kvalsund som kommer.

I likhet med så mange andre i denne bransjen trives far og datter best med en hverdag der dagene ikke er like.

Trengs flere jenter

At det trengs flere jenter bak spakene på maskinene er det ingen tvil om. Charlotte er klar på at dette noe hun oppfordrer alle jenter som ønsker en spennende arbeidshverdag, der en er med på å skape noe til å bli en del av.

– Jeg oppdaget med dette yrket er at man gjør så utrolig mye forskjellig. Ingen dager er like. Sesongene endrer arbeidsoppgavene. En dag står en og pusser lastebilkassene. Neste dag sår man en plen eller graver opp kabler. Deretter dager der man sørger for bedre infrastruktur eller brøyter snø. Jeg bare elsker det, sier Charlotte.

– Hvordan har du blitt mottatt av gutta?

– Kjempefint! De synes at det er tøft at jeg gjør det. Jeg merker også at de ønsker å dele av sin kunnskap om hvordan en for eksempel graver og brøyter. Noen tenkte kanskje at det var «pappa si prinsesse» som skulle prøve noe nytt nå, og det var litt spøking med det. Men jeg tar meg ikke nær av sånt. Det er mye spøking og mye bra humor på anleggsbransjen. Jeg tåler det, sier hun.

– Jeg tror Charlotte har oppdaget at dette yrket er kjempespennende. Det ser man på resultatene dag for dag, sier en stolt pappa og sjef Svend Ingvar Larsen.

Administrator på SmartDok

I tillegg til å være maskinfører er Charlotte en aktiv pådriver for å gjøre arbeidshverdagen enklere for de ansatte. I vinter bestemte selskapet å investere i et digitalt dokumentasjonssystem for å lette arbeidsdagen.

Valget falt på SmartDok, og systemet ble anskaffet sist vinter. Charlotte er selskapets administrator og «SmartDok-sjef».

– Å implementere et system som gjør at vi jobber enklere har vært inspirerende. I hvert fall når det det gir positive resultater. Våre ansatte synes det faktisk gjør arbeidsdagen deres mer effektiv, sier hun.

At hun tok det ansvaret passer pappa og sjef Svend Ingvar godt.

– Charlotte er flink med «den der EDB’en». Jeg er veldig glad at hun kastet seg over den oppgaven, sier en flirfull Svend Ingvar.

VA i bratt bydel

Selv bruker han mye tid på et av selskapets store prosjekter om dagen, VA Sætergamdalen.

Et prosjekt som skal sørge for nytt vann og avløp, fiber og veilys til den bratteste delen av Hammerfest by. Det pågår helt til høsten 2021.

VA Sætergamdalen er et prosjekt som pågår til høsten 2021.

– Trafikk og avvikling er nok det mest utfordrende med å utføre en slik jobb i en bydel liggende i en fjellside. Du har bratte bakker og det er glatt om vinteren, sier Svend Ingvar.

Men selskapet er godt vant med geografien og klimaet i byen, og har opparbeidet seg god kunnskap om hvordan drive anleggsarbeid i trange gater i all slags vær.

– Folk er positive. De forstår at av og til så må vannet stenges på grunn av gravingen. De er glade for at de får nytt vannanlegg. Dagens anlegg har vært her siden 50-tallet. Kjappere internett får de også, sier han.

Opp- og nedturer

Svend Ingvar har kjørt maskin siden han var liten guttunge, og blir aldri lei av å se at maskinene hans bygger ny og bedre infrastruktur i byens gater. Men veien til en sunn og foretrukket entreprenørbedrift har som mange andre inneholdt både oppturer og nedturer.

Det hele startet i 1992. Da var Svend Ingvar arbeidsledig, og spurte kommunen om de kunne trenge hans tjenester.

«Vi har ingen jobb til deg nå. Men få tak i en hjullaster, så kan du begynne å brøyte. Det kan vi trenge!», sa de.

Det gikk ikke lang tid før den første maskinen rullet i byens gater. Det var en gammel Fiat Allis. Firmaet som skulle bli Larsen Maskin & Transport AS som et enkeltmannsforetak sent i 1992.

– I den tiden så hadde jeg ingen store planer om å ha et stort firma. Jeg så for meg kabelgrøfting og 1-2 maskiner. Men det har jo ballet på seg senere, sier han med et. Glis og latter sitter løst hos Hammerfest-gutten, entreprenøren og MEF-mannen Svend Ingvar Larsen.

Økonomisk smell

Lastebilene til Larsen Maskin & Transport er blitt et vanlig syn i bakkene i Sætergamdalen i Hammerfest. Et stort og viktig prosjekt for byen.

Veien frem til 2020 har inneholdt noen skikkelige oppturer og nedturer. Toppen var 2009-2012, med hele 50 ansatte. Det husker Larsen som en tid som krevde enormt med administrasjon.

Så kom nedturen.

– Deretter gikk vi på en økonomisk smell i forbindelse med sentrumsprosjektet i Hammerfest. Det var et flott prosjekt, men vi fikk dårlig økonomi ut av det. Vi tok da ned bedriften til rundt 10 ansatte, forteller han.

I dag har Svend Ingvar bygget selskapet opp igjen, med nå rundt 20 ansatte. Han driver en sunn bedrift med mange dyktige medarbeidere. Familien er med. Kona Siv jobber administrativt med lønn, oppdrag og sånt i selskapet. Nå har altså også datter Charlotte kommet inn.

2020 kom med en ny utfordring. Med god vind i seilene og mange nye oppdrag på døren stod 2020 klar og ventet.

Korona, brems og usikkerhet

Så kom Korona, og hadde med seg aktivitetskutt og stor usikkerhet. Når det butter kan man velge å legge seg ned, eller man kan rette opp ryggen og bestemme seg for å komme ut av det på beina. Helst enda sterkere enn før.

Larsen valgte det siste.

– Det ble mye usikkerhet. Alle fikk da hjemmekontor med den gang Norge stengte ned. Vi startet med én gang med direktemønstring i bilene med antibac og gummihansker. Bilene hadde faste sjåfører. Kun to sjåfører fikk kjøre samme maskin. Vi passet godt på at avstand og sørget for at vi ikke var samlet mye folk på samme sted. Arbeiderne våre tok det veldig bra, og har vært utrolig flinke. De forstår at dersom noen blir smittet og ikke følger reglene, så må vi i verste fall stenge ned hele bedriften for en periode stoppe prosjektene. Du kan jo sjøl tenke deg å stenge ned en anleggsbedrift i sesongen. Det svir på pungen, sier han.

Heldigvis slapp han det. Mens noen selskaper permitterte måtte Larsen Maskin & Transport både ansette og leie inn folk. Det har gått bra. Nå i høst ser Larsen at at året ser bra ut.

Uten støtte

– Vi har kommet oss veldig bra gjennom 2020. Noe støtte har vi i alle fall ikke fått, sier han med et smil.

I starten var det svært mye usikkerhet på hvordan viruset smittet. Det var mye uklarheter hvordan man skulle håndtere en del av de daglige rutinene uten å sette folk i fare. På den tiden hadde selskapet ikke et digitalt dokumentasjonssystem. Lister ble ført på papir. Det var smått tungvint fra før, men ble brått et kjempeproblem for smittevernet.

– Arbeiderne leverte sine timelister og andre skjema inn til administrasjonen for behandling. Det ble naturligvis vurdert som en stor smitterisiko. Den umiddelbare løsningen ble at alle skrev timelistene på vanlige måter, for så å ta bilde av dem før de ble sendt inn. Vi måtte bare finne på noe, vi hadde jo ikke et system som kunne håndtere en slik situasjon. Hadde vi hatt SmartDok da, så hadde vi ikke kommet i den skvisen. Da kunne vi sendt inn timelister via mobilen, og vi kunne tatt i bruk RUH- smittevernskjemaet i appen for å sørge for at ingen regler blir brutt, erkjenner Svend Ingvar.

Tiden moden for digitalt system

Larsen hadde vurdert et digitalt system tidligere, men fant ikke selskapet moden for det. Samtidig ønsket han at både anleggsarbeiderne og administrasjonen skulle bruke mindre tid på å administrere timer og sjekklister.

Han bestemte seg da han besøkte Arctic Entrepreneur i januar og snakket med folk i SmartDok. Tiden var moden.

– Selv de eldre er på Facebook og kan bruke teknologi. Vi var sikre på at alle i selskapet enkelt kunne ta i bruk en app for å dokumentere hverdagen. I tillegg har vi veldig mange yngre mennesker i selskapet, som selvsagt forventer at dette gjøres digitalt, sier Larsen.

Å komme i gang med å registrere digitalt kan på forhånd føles overveldende for et selskap som snart i 30 år har ført sine lister på papir. Larsen Maskin & Transport kom kjapt i gang etter en kort introduksjon, med blant annet et felles personalmøte.

Charlotte gjorde opplæringen av de ansatte med hjelp av videoer fra SmartDok, og lagde noen egne videoer spesielt for firmaet selv. Så avsluttet hun opplæringen med videoen om formannen/prosjektlederen som graves ned i oppgaver, og der det rabler for når han får spørsmål om han har husket å bestille napoleonskake.

– Jeg kjente meg litt igjen i han ja, ler Svend Ingvar.

Charlotte er ekspert og administrator i SmartDok og sørger for at alle nye ansatte i bedriften får god opplæring i verktøyet.

– Tidligere var det så tungvint at det var kun pappa som dro rundt og fylte ut RUH. Nå med SmartDok kan alle gjøre det. Lærlingen som ser appen for første gang, sender inn RUH samme dag. De som før var trege med å levere inn timelistene og slet med det, er i dag kanskje de aller ivrigste. Det er superenkelt, sier Charlotte.