Madsens nye storstue

De slet med en trang og lekk brakkerigg fra 1985. Nylig flyttet Roald Madsen AS inn i et nytt praktbygg med egen «vinkjeller», boblebad og moderne verksted. TIL-sponsor er de også. – Bedriftskulturen er det viktigste vi har, sier daglig leder Rune Madsen.

(Denne artikkelen er basert på et intervju og besøk gjennomført i februar, før karanteneregler og krisepakker som følge av koronaepidemien)

TROMSØ: – Verdt det? Ja, det kan jeg love deg. Her kan vi ha mer struktur og gjøre en mer seriøs og proff jobb.

Annonse

VINKJELLER: Rune Madsen har utstyrt nybygget med det meste. (Foto: Jørn Søderholm)

Daglig leder Rune Madsen viser oss stolt rundt. Nybygget til Tromsø-entreprenør Roald Madsen AS sto innflyttingsklart litt før jul.

Det bygget er en viktig del i prosessen med å ta skrittet opp fra liten til stor entreprenør.

– Jo mer proff du greier å være i alle ledd, jo større er sjansen for et godt resultat, sier Madsen.

Kontor og festlokale

4500 kvadratmeter med topp moderne lokaler på Tromsøya, like nord for sentrum. Her er det som ventet lyse og fine lokaler for verksted, kontorer og kantine.

Her er det også en del funksjoner som ikke er fullt så vanlige hos en maskinentreprenør. Komfortable hvile- og soverom, for eksempel. Og et kjølerom til vin.

TRENINGSROM: De drøyt 120 ansatte bruker gjerne mer enn «bare» arbeidstiden. Godt utstyrt treningsrom blir mye brukt.

Hele øverste etasje er et rendyrket fest- og selskapslokale med bar, utendørs boblebad med TV, Playstation på lerret – og et stereoanlegg til to millioner kroner.

Jåleri og stormannsgalskap? Langtifra. Bygget er en investering i det viktigste bedriften har: De ansatte og en god bedriftskultur.

Moro er viktig

VERKSTED: I stedet for smøregrav med jekk har Roald Madsen utstyrt det nye verkstedet med fleksible løftebukker.

– Alle steder vi er, der skal vi gjøre noe moro. Dette bygget er å putte penger inn i bedriften, i noe som gjør det bedre for alle. Det var en stor forbedring å komme hit fra de gamle lokalene. Men det var meningen også at overgangen skulle være stor. Det er sånn vi gjør det hos oss, sier han.

Der andre bedrifter sliter med å få tak i folk, så har Madsen en jevn strøm av folk som ønsker å jobbe hos dem. Slutte er det knapt noen som gjør i bedriften, i følge Rune.

De gamle lokalene var ifølge Madsen selv dårlige. Skikkelig dårlige. Under brakkestandard, til og med. Nærmere bestemt i en brakkerigg kjøpt brukt i 1985. Regnet det ute, så regnet det også inne.

Vokser i nye markeder

Den 50 mål store tomta og bygget er bygget større enn de trenger selv for tida, og er delvis utleid til andre. Men nå vokser bedriften såpass at det er «like før» de trenger plassen selv.

Den veksten foregår alle andre steder enn hjemme i Tromsø.

STOLT: – Det er farsarven som står her, sier Rune Madsen.

– Tromsømarkedet dør. Det har falt helt bort, så vi må satse ut av byen. Vi har jobber i Balsfjord, Bjerkvik og ut mot Harstad. Vi har etablert oss i Bodø, og nå går vi inn i Fauske. Når vi går inn nye steder, så kreves det mye oppfølging både på administrasjon og kalkulasjon, sier han.

Roald Madsen AS har etablert seg permanent i Bodø, og kjøpte nylig et 1000 kvadratmeters driftsbygg med verksted, kontor og hybler. Oppstarten foregikk med ansatte fra Tromsø, men nå ansettes det folk i Bodø.

Lykkes i Bodø

– I Bodø har vi lykkes godt, og blitt den største entreprenøren. Nå skal vi stabiliseres oss der et års tid før vi trekker videre sørover. Nå ser vi på Trondheim som neste steg, sier Madsen.

Når virksomheten utvides, så skjer også det med bedriftskulturen som den fremste rettesnoren. Risiko tar man gjerne der i gården, bare det skjer på de rette premissene. Oppkjøp av eller sammenslåinger med andre bedrifter er ikke aktuelt. Til det er bedriftskulturen for viktig. Spesielt i anleggsbransjen.

Bedriftskultur betyr alt

FEST: Hele toppetasjen er et godt utstyrt fest- og selskapslokale, med bar og stereo til to millioner.

– Firmaer gikk konkurs i Bodø. Vi mente det var penger der, og nå skal vi bevise det, sier Madsen.

Oppkjøp har han ingen tro på. Madsen setter opp egen virksomhet. Menneskene utgjør bedriften. Å bygge bedriftskultur tar veldig lang tid.

– Når vi går inn på nye steder, så går vi inn med våre folk. Så får de lære opp de nye. Vår bedriftskultur betyr alt. Hvis du kjøper opp et firma, så sitter du på fastgrodde ting. Du bruker lengre tid på å få det strukturert enn å få ditt eget firma opp og stå, sier han.

– Hva er ambisjonene? Bli riksentreprenør?

– Vi har ikke spesielt store vekstambisjoner. Men vi har en drøm om å ikke råtne på ett sted. Vi flytter oss til nye steder. Når markedet svinger kan vi flytte folk imellom avdelinger og prosjekter i ulike regioner, sier han.

For store prosjekter

Troms og Finnmark fylkeskommune har i budsjettforslaget varslet en hel del arbeid for anleggsbransjen, med store utbyggingsprosjekter. Det samme er tilfelle i nordre Nordland. Madsen mener ambisjonene er for store til at det gavner næringslivet i egen landsdel.

– Ny vei Narvik-Evenes, for eksempel. 6,7 milliarder. Ingen her oppe greier det. Selv riksentprenørene sliter med det, sier han.

Oppover mot Alta og Finnmark skal det bygges mer E6. 3,2 milliarder, og en «mindre» jobb på rundt én milliard.

– Men med en omsetning på 270 millioner i fjor, så har vi ikke mulighet til å være med på en milliard, sier han.

Statens vegvesen har ikke bygget noe særlig i Troms på mange år. Det siste av noe størrelse var E8 Lavangsdalen. Etter det har det bare vært rundkjøringer og busslommer.

– Vi går fra intet med Statens vegvesen til gigantprosjekter med fylkeskommunen. Ingen mellomfase. Vi er en av de største entreprenørene her oppe. Men fylket har store ambisjoner og setter opp jobber for store til at vi kan ta det. Det presser oss ut. I stedet blir vi gående som UE. Det er greit å være UE, men vi får ikke bygget opp administrasjon og kunnskap for framtida. Vi skal ikke bare bygge vei, vi må bygge hjerner også, sier Rune Madsen.

Prisen?

Roald Madsen AS ble etablert av Runes far Roald i 1974. Rune eier i dag 87,5 prosent, mens broren eier 12,5 prosent.

Rune tok over eierskap og ledelse fra faren i starten av 2012.

– Hva har bygget kostet?

– Det tallet tar jeg med meg i grava. Det kommer aldri ut. Vi hadde gode tall i bedriften i fjor, men de blir nok litt ramponert av dette bygget, humrer han.

Det er sånn de gjør det. Drivkraften ligger i ordene «Hvordan er det mulig?». Sånn har de bygget opp bedriften. Sånn har de skaffet seg Nord-Norges antakelig feteste entreprenør-hovedkontor. Og sånn ble de hovedsponsor for fotballaget TIL.

Hovedsponsor for «gutan»

– Et av mine stolteste øyeblikk var da vi ble hovedsponsor for TIL. Det er stort. Drivkraften er den samme. «Hvordan er det mulig?». Hvis andre kan stå på TIL-drakten, hvorfor kan ikke vi? Hvis andre kan ha fine bygg, hvorfor skal ikke vi også ha det like fint?

Roald – Rune kaller ham bare «fadern» er også stolt.

– Det er farsarven som står her. Han er stolt i dag. Kommer innom en gang eller to i uka, for å se at vi trives. Det skal vi fortsette med, sier Rune Madsen.