Roadracing-mester på E39-prosjekt

Langs en smal og svingete vei ved Jølstravatnet i Sogn og Fjordane sitter en tidligere norgesmester i roadracing og kjører veihøvel. E39-utbyggingen drypper på mange lokale aktører.

Oddgeir Havnen, daglig leder i Havnen Anlegg AS ble tidlig opptatt av motorsykler og kjøpte sin første crossykkel allerede som 15-åring. Det viste seg raskt at han ikke bare hadde interesse for motorsykler, men også talent for å kjøre dem.

Han ble norgesmester i roadracing i klassen Superbike åtte år på rad, fra 1997 til 2004. I tillegg ble han nordisk mester to ganger og han har deltatt i en lang rekke internasjonale mesterskap, bl.a. den berømte Daytona 200 i Florida, hvor han oppnådde Skandinavias beste plassering gjennom tidene. I 2006 la han opp som fører, delvis på grunn av en skade i håndleddet samt at tiden skulle brukes på andre ting.

Annonse
HØVEL: Oddgeir Havnen har en forkjærlighet for doser og veihøvel. Her høvler han grus før asfaltering av ny E39 ved Jølstravatnet i Sogn og Fjordane. (Foto: Runar F. Daler).

HØVEL: Oddgeir Havnen har en forkjærlighet for doser og veihøvel. Her før asfaltering av ny E39 ved Jølstravatnet i Sogn og Fjordane. (Foto: Runar F. Daler).

Tidlig krøkes

Etter en svært innholdsrik og vellykket roadracingkarriere, begynte han som maskinentreprenør og lastebileier. Enkeltmannsforetak ble etter hvert til et AS. Havnen Anlegg AS har i dag har 25 ansatte og omsatte i 2017 for ca. 40 millioner kroner.

– Jeg hadde jo utdanning innenfor anleggssektoren å falle tilbake på, heldigvis. Innen jeg var 21 år hadde jeg både sprengningssertifikat og fagbrev som anleggsmaskinfører, med studieretning innen håndverk og industri, forteller Oddgeir til Anleggsmaskinen.

– Interessen for anleggsmaskiner startet veldig tidlig. Faren min drev et lite enkeltmannsforetak med lokal forankring i Kaupanger, og jeg var jo mye sammen med ham. Han kjører faktisk litt doser fremdeles, med maskinstyring og greier, selv om han er 74 år. Men nå kjører han for meg, smiler Oddgeir.

MC-KONGE: Oddgeir Havnen ble norgesmester i roadracing i klassen Superbike åtte år på rad, og nordisk mester to ganger. Her fra NM på Rudskogen i 2004. (Foto: Rene Skaret).

MC-KONGE: Oddgeir Havnen ble norgesmester i roadracing i klassen Superbike åtte år på rad, og nordisk mester to ganger. Her fra NM på Rudskogen i 2004. (Foto: Rene Skaret).

Standardheving

Havnen Anlegg AS er leid inn som underentreprenør av Implenia Norge AS på E39-parsellen mellom Bjørset og Skei i Sogn og Fjordane. Det er en 11 km lang veitrase som er svingete, uoversiktlig og så smal enkelte steder at større kjøretøy ikke kan passere hverandre uten å måtte bremse kraftig opp og kanskje rygge. Veistrekningen er dermed også ulykkesbelastet, og myke trafikanter er særdeles utsatt. Alt dette skal nå endres til det bedre, når veien får en betydelig standardheving både for kjørende, gående og syklende. Veien blir utvidet i bredden til 8,5 meter og får gul midtlinje, samtidig som selve traseen vil bli rettere. Dermed vil kjørekomforten øke, reisetiden synke og sikkerheten øke.

Vi møter Oddgeir Havnen langs Jølstravatnet, hvor han kjører en veihøvel av typen Cat 160M. Han avretter store mengder med pukk som må på plass før asfaltering av den nye veien.

– Vi leier ut en doser, en veihøvel og en 34-tonns gravemaskin, samt maskinførere til å kjøre dem, til Implenia Norge AS. Vi starta med doser her i slutten av mai 2017, og hele anlegget skal være ferdig i juni år, sier Oddgeir, som altså selv en av maskinførerne.

DOSER: Både dosere og veihøvler er ifølge Oddgeir litt annerledes maskiner, men meget gode og effektive redskaper på de rette jobbene. (Foto: Runar F. Daler).

DOSER: Både dosere og veihøvler er ifølge Oddgeir litt annerledes maskiner, men meget gode og effektive redskaper på de rette jobbene. (Foto: Runar F. Daler).

Trenger veihøvelsjåfør

Bedriftslederen har for øvrig en spesiell forkjærlighet for nettopp doser og veihøvel.

– Ja, jeg har alltid likt spesielt godt å kjøre doser, men også veihøvel. Det er litt annerledes maskiner, som begge krever en god del planlegging for å bruke. Både veihøvel og doser er meget gode og effektive redskaper på de rette jobbene. Men de kan jo selvsagt ikke brukes til alt. Jeg er for øvrig på utkikk etter en god veihøvelsjåfør i tillegg til meg selv. Jeg trenger rett og slett en til. Så hvis en som leser dette er interessert og har kompetansen, så er det bare å ta kontakt, sier han.

Maskinstyring et «must»

Oddgeir Havnen benytter naturligvis maskinstyring når han høvler ut grus på nye E39. Han er faktisk litt av en nerd når det gjelder maskinstyring, og sverger dessuten til ett spesielt merke for doseren og veihøvelen.

– Maskinstyring har jo blitt et «must» etter hvert. Det handler om å gjøre jobben rett med én gang, og ha fullstendig kontroll. Det koster selvfølgelig en del, men skal man bygge veier, parkeringsplasser og annen infrastruktur så kommer man ikke utenom maskinstyring dersom man skal være konkurransedyktig, både når det gjelder effektivitet og pris. I tillegg blir det selvsagt mye mer nøyaktig og resultatet dermed mye bedre, sier han.

– Aller best liker jeg Trimble sine løsninger, som fungerer spesielt bra på doser og veihøvel. Jeg har mye erfaring med Trimble, og det er rett og slett best på disse maskinene, både med tanke på nøyaktighet, pålitelighet og holdbarhet.  På graverne mine har jeg derimot Leica, forteller han.

UTBEDRER: E-39-strekningen Havnen Anlegg nå er med og utbedre er svingete, uoversiktlig, smal og ulykkesbelastet. Nå blir det snart bedre. (Foto: Runar F. Daler).

UTBEDRER: E-39-strekningen Havnen Anlegg nå er med og utbedre er svingete, uoversiktlig, smal og ulykkesbelastet. Nå blir det snart bedre. (Foto: Runar F. Daler).

Varierte jobber

E39-jobben er et typisk prosjekt for Havnen Anlegg, men bedriften tar på seg alt av tradisjonelt maskinentreprenørarbeid.

– Vi har en del masseforflyttingsjobber i forbindelse med veibygging og annen infrastruktur, og vi bygger blant annet ut boligfelt, industriområder og barnehagetomter. De siste årene har vi hatt mange jobber i Jølster kommune og i Sogndal, som jo er hovedmarkedsområdet vårt. Blant annet har vi hatt alt grunnarbeidet til Sogndal hotell, et stort boligfelt på Hafslo, planering og opparbeiding av 68 mål næringsarealer på Kaupanger, og vi har vært involvert i arkeologiske utgravinger i Sogndal kommune, forteller han tilfreds før han høvler et nytt lass med grus før asfaltering av ny E39.

Lagt i aske

En skjebnesvanger lørdagskveld i januar 2014 ble Lærdal rammet av en storbrann. Mange mistet husene sine og det meste de eide. Blant disse var Oddgeir Havnen.

Alle premier og laurbærkranser, og ikke minst bilder, fra en lang roadracing-karriere gikk dessverre tapt. Det samme gjorde flere motorsykler og et stort antall motorsykkeldeler, hjelmer, skinndresser, sko og annet MC-relatert utstyr.