Flere el-avfallsbiler var utstilt på IFAT-messa, blant annet 26-tonneren eCollect fra Dennis Eagle. Men verken denne eller de større konkurrentenes varianter er tilgjengelige på markedet før tidligst i 2019.
– De store produsentene, som Volvo, MAN og Mercedes, holder fremdeles kortene tett til brystet. Volvo presenterte en to-akslet 16-tonner og tre-akslet 27-tonner, med kjørelengder på henholdsvis 300 km og 200 km. Kjørelengden vil imidlertid bli redusert betraktelig med strømkrevende påbygg, som f.eks. komprimatoren ved avfallshåndtering, sier MEFs fagsjef for avfall og gjenvinning, Sverre Huse-Fagerlie.
Flere løsninger
– Ingen vet naturlig nok hvordan markedet vil utvikle seg, så de store aktørene satser på flere parallelle løsninger samtidig, sånn for sikkerhets skyld; hydrogen, biogass og elektrisk. Det er jo ulike behov og bruksområder og muligens vil det ikke bli én enkelt markedsvinner. Uansett er det nok langt frem til man kan erstatte alt av dagens bruk med én drivlinje som fungerer like bra som diesel har gjort til nå, sier han.
Norge langt framme
– De første bilene vi ser nå kan kanskje sammenlignes litt med Buddy og Think, og det vil kanskje ikke løsne ordentlig før «Teslaene» kommer. De bilene vi ser her på IFAT er leveringsklare i løpet av 2019. Jeg vil tro at det norske markedet vil være langt framme når det gjelder dette, så det er godt mulig vi snart vil se noen av disse bilene her i landet, sier Huse-Fagerlie, som presiserer at det allerede i fjor høst ble satt inn to elektriske renovasjonsbiler i Sarpsborg.