Elektriske, batteridrevne Volvo renovasjonsbiler i to størrelser bygges nå for utprøving i Hamburg. I løpet av to uker lanserte Volvo Trucks to helelektriske lastebiler på 16 og 27 tonn.
Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks’ første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019.
For bymiljøer
– Med introduksjonen av Volvo FE Electric har vi nå et omfattende utvalg av elektrisk drevne lastebiler til bruk i bymiljøer. Dette innebærer enda et strategisk steg i utviklingen av et totaltilbud for elektriske transportløsninger, og åpner for nye samarbeidsmuligheter med bykommuner som ønsker å forbedre luftkvaliteten, redusere trafikkstøyen og begrense køene i rushtrafikken. Med disse kan kommersielle operasjoner utføres stille og uten utslipp tidlig om morgenen eller sent på kvelden, sier administrerende direktør Claes Nilsson i en pressemelding fra Volvo Trucks.
Den første Volvo FE Electric-lastebilen er en renovasjonsbil med et påbygg som er utviklet i samarbeid med påbygger Faun.
Hamburg – EUs miljøhovedstad
Den tas i bruk i begynnelsen av 2019 i Tysklands nest største by, Hamburg. Byen ble i 2011 ble utnevnt til europeisk miljøhovedstad av EU, og har jobbet lenge og målrettet på mange fronter for å fremme miljøvennlig og bærekraftig byutvikling.
– Dette gjelder ikke minst innen transportsektoren. Elektriske busser fra Volvo er allerede i bruk i byens offentlige transportnettverk. Erfaringene og ambisjonene fra dette arbeidet gjør Hamburg til en svært interessant partner for oss, sier Jonas Odermalm i Volvo Trucks.
Han er produktlinjesjef for FL og FE hos lastebilprodusenten.
– Teknologisk gjennombrudd
Prof. Dr. Rüdiger Siechau er sjefen i renovasjonstjenesten – Stadtreinigung – i Hamburg. Han ser et stort potensial for miljøfordeler med elektriske lastebiler i byen.
– I dag slipper hver av de 300 tradisjonelle renovasjonsbilene i byen ut cirka 31 300 kg CO2 hvert eneste år. En elektrisk drevet renovasjonsbil med et batteri som takler et helt skift på 8-10 timer er et teknologisk gjennombrudd. En annen fordel er det faktum at Stadtreinigung Hamburg genererer klimanøytral elektrisitet som kan brukes til å lade batteriene, sier han i pressemeldingen fra Volvo Trucks.
Nye Volvo FE Electric blir tilgjengelig i en rekke ulike varianter for forskjellige typer transportoppdrag.
Lavt innsteg
For eksempel med Volvos nye førerhus med lavt innsteg, som gjør at sjåføren enkelt kan gå inn og ut av førerhuset, og får svært god sikt over trafikken i nærheten.
Arbeidsmiljøet forbedres også takket være det lave støynivået og den vibrasjonsfrie driften. Batterikapasiteten kan optimaliseres etter kundens behov, og ladingen skjer enten via strømnettet eller på hurtigladestasjoner.
– Våre enhetlige løsninger for elektrisk transport er utviklet for å dekke de individuelle behovene til hver enkelt kunde og hver enkel by. I tillegg til kjøretøyene tilbyr vi alt fra ruteanalyser til tjenester og finansiering via nettverket vårt av forhandlere og verksteder rundt om i Europa. Vi har også et nært samarbeid med leverandører av infrastruktur for lading, sier Jonas Odermalm.
Volvo elektriske lastebiler
- Volvo FE og FL Electric
- Helelektriske lastebiler for distribusjon, avfallshåndtering og andre bruksområder i bymiljøer.
- Lades med likestrøm inntil 150 kW eller vekselstrøm 22 kW.
- Ladetid fra tomme batterier 300 kWh: 1-2 timer med likestrøm, 10 timer nattlading med vekselstrøm.
Volvo FE Electric
- Totalvekt 27 tonn.
- To elektriske motorer med maks. effekt på 370 kW (260 kW konstant effekt) med en 2-trinns Volvo-girkasse.
- Maks. dreiemoment i de elektriske motorene: 850 Nm.
- Maks. dreiemoment i bakakselen: 28 kNm.
- Lithium-Ion batterier 200-300 kWh.
- Rekkevidde opptil 200 km.
Volvo FL Electric
- Totalvekt 16 tonn.
- Elektrisk motor med maks. effekt på 185 kW (130 kW konstant effekt) med en 2-trinns Volvo-girkasse.
- Maks. dreiemoment i den elektriske motoren: 425 Nm.
- Maks. dreiemoment i bakakselen: 16 kNm.
- Lithium-Ion batterier 100-300 kWh
- Rekkevidde: Opptil 300 km.