VA-messe på rundreise

Fire messer, 19 utstillere og 700 besøkende er fasiten etter at Norges fire største byer fikk besøk av landets første turnerende VA-messe. Og arrangøren sikter enda høyere for VA Tour Norge.

– Dette skal være en messe for hele den norske VA-bransjen. Ikke minst innenfor det kommunale, men også for entreprenører og andre interessenter, sier Bjarne Haugland til Anleggsmaskinen. Han er daglig leder for VA- og VVS-produsentene (VVP), som sammen med svenske BraMässor AB står bak denne nye messa. I våres var VA Tour Norge i Stavanger, Bergen, Oslo og Trondheim.

Totalt 700 besøkende møtte opp disse fire dagene for å treffe utstillerne og ta de nyeste VA-produktene og -løsningene i nærmere øyesyn, i tillegg til å overvære aktuelle presentasjoner.

Annonse
Daglig leder for VA- og VVS-produsentene (VVP), Bjarne Haugland, på scenen under VA Tour Norge i Oslo. (Foto: Runar F. Daler).

Daglig leder for VA- og VVS-produsentene (VVP), Bjarne Haugland, på scenen under VA Tour Norge i Oslo. (Foto: Runar F. Daler).

Nord-Norge skal med

– Det kan nok virke litt misvisende å kalle det VA Tour Norge når Trondheim er det nordligste stedet, men dette er altså bare starten, fortsetter Haugland.

– Vi vet det skjer mye viktig og spennende i Nord-Norge, og allerede neste gang, som sannsynligvis blir i 2019, regner jeg med at Nord-Norge er inkludert. Vi ser for oss Bodø og Tromsø. Vi ønsker å være en positiv drivkraft i bransjen og målet er å etablere oss som VA-Norges viktigste messe og møteplass, slår han fast.

– Vi har for øvrig arvet dette messekonseptet fra vår søsterorganisasjon i Sverige, VVS-Fabrikanternas Råd, som har gjennomført tilsvarende messer i flere år. Jeg tror dermed vi slipper de typiske barnesykdommene.

Totalt 700 besøkende møtte opp i de fire byene messen ble gjennomført. I Oslo (bildet) kom rundt 300 mennesker innom i løpet av dagen. (Foto: Runar F. Daler).

Totalt 700 besøkende møtte opp i de fire byene messen ble gjennomført. I Oslo (bildet) kom rundt 300 mennesker innom i løpet av dagen. (Foto: Runar F. Daler).

«Spot-on»

Messegeneral Haugland legger vekt på VA Tour Norge har fullt fokus på nytteverdien for de besøkende, mens f.eks. underholdning er nedprioritert.

– Vi ønsker å være «spot-on» på tema, og er ikke interessert i å bruke alle de ekstra lokkemidlene. Vi skal være på topp når det gjelder det faglige, ikke det underholdningsmessige. Dette er jo en rimelig messe, kall det gjerne en lavkost-messe. Men vi reiser rundt i distriktene og møter kundene der de er, noe folk synes å sette pris på. De første besøkende sto her kvart på sju i dag tidlig, så interessen er stor, forteller han entusiastisk.

– På messene kjører vi seminarene to ganger i løpet av dagen; før og etter lunsj. På den måten passer det både for dem som kommer til frokost og drar på jobb etterpå, og for dem som kommer etter lunsj. Jeg har for øvrig kun fått gode tilbakemeldinger fra både deltakere og utstillere.

På agendaen

Haugland håper dette messekonseptet også kan bidra til å få politiske saker fram på agendaen.

– Vi ønsker økt fokus på VA-infrastrukturen under bakken. Det handler jo om vannet vårt, og etterslepet er enormt! I tillegg kommer overvannsproblematikken, med mer nedbør, ekstremvær, flom og så videre. Vi vil gjerne ha disse tingene høyere opp på den politiske agendaen, sier han.

– I tillegg ønsker vi naturligvis å synliggjøre VVP som en nyttig og målrettet organisasjon, og gjerne også rekruttere flere medlemmer, avslutter han med et smil.