Telenor – bølla i skolegården

Telenor krever i fullt alvor gravemelding og kabelpåvisning ved all graving. Også ved rutinemessig grøfterensk, der man aldri skal lavere enn opprinnelig grøftebunn. Har de så dårlig kontroll på kablene sine…? Vær forsiktig med hva du skriver under på.

Lofoten tingrett frikjente i januar Ståle Holdahl Maskin og transport AS for erstatningsansvar overfor Telenor.

Den saken er et eksempel på hva som skjer når skrivebordsriddere hos en monopolist får spille fritt på sine tastaturer, uten korrektiv fra verden utenfor kontorene på Fornebu.

Annonse

Lille Holdahl har en stor sommerdriftskontrakt med Statens vegvesen i Lofoten. Høsten 2016 kjørte de grøfterensk ved Leknes. I løpet av en uke ble tre tele- og fiberkabler ødelagt. Kabler som åpenbart må ha ligget over grøftebunn, stikk i strid med retningslinjer fra grunneier.

Les også: Vant graveskade-rettssak mot Telenor

De fleste andre aktører ville rødmet, sendt et lag med teknikere for å reparere, mumlet en unnskyldning og prøvd å late som ingenting. Ikke Telenor. De sendte en regning på 50 000. Regningen ble sendt til utførende entreprenør, etter at de først har fått signatur på en skademelding fra byggherre.

Nei til erstatningsansvar

Etter forliksråd og tingrett har saken nå slått tilbake på Telenor selv, og tingretten har sagt nei til erstatningsansvar.

Telenor krever i fullt alvor gravemelding og kabelpåvisning ved all graving. Også ved rutinemessig grøfterensk, der man aldri skal lavere enn opprinnelig grøftebunn. Kabel skal ligge UNDER grøftebunn, ikke oppå. Hvis Telenor hadde fulgt reglene, så hadde grøfterensk foregått uten en eneste kabelskade. Nå har retten sagt at man ikke trenger påvisning ved grøfterensk.

«Det handler om sikkerhet. Tenk hvis det hadde vært strømførende kabel som ble truffet». Det sa Telenors folk under rettssaken, og det gjentas av en informasjonssjef på Fornebu i en kommentar til Lofoten-saken.

Telenor-tull

Det er tull, Telenor! Ingen strømførende kabler ligger og slenger som telekabler, lagt åpent eller med et lag grus over seg, enn si strukket gjennom stikkrenner. Strømførende kabler ligger der de skal.

Har Telenor så dårlig kontroll på kablene sine at gravemelding og påvisning er nødvendig selv ved rutinemessig vedlikehold som grøfterensk? Kabler som mer eller mindre systematisk blir liggende og slenge på overflaten, til grus og gress bare gror over dem? Eller som trekkes gjennom nærmeste stikkrenne? I så fall hadde det vært på sin plass å om hjelp fra de som risikerer å snuble over kablene, i stedet for å spy ut skademeldinger, fakturaer, forliksklager, stevninger og annen juridisk galle.

Mange entreprenører forteller om ugreie graveskade-opplevelser med Telenor. Få av dem kommer til rettslig avgjørelse. Man inngår heller dårlige forlik enn å ta sjansen på rettslig behandling. Kanskje fordi man ikke har råd til å bruke tida, kanskje fordi man mangler dokumentasjonen eller har misset på en tidsfrist.

Selv om man vet man har rett, så velger man å betale en regning og gå videre.

Til Telenor: At dere ikke skjemmes! Dere oppfører dere som han halvfeite bølla i skolegården på barneskolen. Han som med et hoff av sterke gutter rundt seg fikk herse og herje med alle andre.

Til alle andre: Tenk etter. Ikke skriv under på skademelding. Ta bilder. Det er langtifra sikkert at kabelskaden er din skyld.

Har du hatt opplevelser med graveskader og urimelige krav fra Telenor? Ta kontakt. Vi vil gjerne ha ut flere historer, for å sette et lys på hvordan bølla Telenor holder på.

jos@mef.no