Til høyre kjører verdens (?) første forhjulsdrevne MAN tippbil. På bildet t.v. holder Ivar Røed mellomakslingen som «beviser» det. MAN satser tungt på anleggslastebiler, med Hydrodrive, automatisk giring og sterkere motor.
GARDERMOEN: En svart fireakslet MAN TGS tusler seg gjennom en tilrettelagt demoløype i et grustak noen steinkast unna hovedflyplassen.
En kort men bratt kneik skal forseres. Den forrige turen kjørte vi runden en heftig tippversting, en 8×8 MAN TGS klar for levering til en entreprenørkunde i Trøndelag. Den vesle kneika var alt for enkel for den høye allhjulstrekkeren, som tygget seg opp nesten uten et glipptak.
Hydrodrive på bakerste foraksel
Denne runden kjører vi i en TGS 8×6 Hydrodrive. Det vil si at i utgangspunktet er det en fireakslet bil med normal chassishøyde og vanlig tandemdrift på de to bakerste akslene.
Den vesle kneika begynner å bli dugelig oppkjørt, løs og kulete. Bilen er fullastet, og kjører seg greit fast til tross for ilagt sperre.
Forsiktig ned igjen, et trykk på Hydrodrive-knappen og nytt forsøk. Nå har bilen fått drift også på den bakerste av de to forakslene, og den drar seg nokså problemfritt opp kneika.
En hydraulisk motor på hvert hjul
Du vet det sikkert, men en liten repetisjon for de som ikke vet: Hydrodrive er MANs system for hydraulisk drift for foraksel. Hvert av forhjulene på akselen har sin egen oljemotor på 41 kW og med 6 000 Nm i dreiemoment. Systemet gir drift på forakselen under vanskelige forhold, i hastighet opptil 28 km/t.
MAN har tilbudt dette systemet siden 2006, så det er ingen nyhet. For å demonstrere at systemet faktisk funker gjorde MAN et aldri så lite eksperiment på Traction Days: Norges og muligens verdens første forhjulsdrevne MAN lastebil.
Demontert mellomaksel
– Vi demonterte mellomakselen, og deaktiverte den ordinære tandemdriften bak. Dermed kjørte bilen kun på Hydrodrive på forakselen. Det er første gang vi har gjort noe slikt. Det var en spennende demonstrasjon av at Hydrodrive faktisk fungerer, sier teknisk inspektør Ivar Rød i MAN Truck&Bus Norge.
(Fortsetter under videoen)
https://www.facebook.com/anleggsmaskinen/videos/1813303382020713/
Hydrodrive er et ekstra hjelpemiddel som gir en ”vanlig” lastebil litt ekstra fremdrift når det trengs, ikke en fullverdig allhjulstrekk. Hastigheten er som nevnt begrenset til 28 km/t. Dessuten har systemet ingen mulighet for sperrefunksjon. Olja går letteste vei. Det kan bety at ett forhjul spinner mens det andre står stille.
Mer aktuelt
På den internasjonale yrkesbilutstillingen IAA sist høst lanserte MAN to nyheter som gjør merket mer aktuelt for lastebilbrukende norske entreprenører:
- Hydrodrive kan nå også leveres på bil med Tipmatic, MANs system for automatisk giring (tilsvarende Volvos Ishift og Scanias Opticruise).
- TGS – MANs viktigste serie for tipp- og anleggsbiler – leveres nå med motor på 500 hk, i kombinasjon med Tipmatic.
– Det styrker oss utvilsomt i anleggssektoren. Det er nesten ingen som kjøper lastebil med manuell giring lenger. Da er det absolutt viktig at vi nå kan tilby Hydrodrive i kombinasjon med Tipmatic, sier produktsjef Arne Tvenge i MAN Truck & Bus Norge.
TGS nå med 500 hk
At TGS nå kommer med sterkere motor er han også glad for, etter som den nå krysser en viktig grense.
– 500 hester er en viktig psykologisk grense for tipp- og anleggsbiler. Nå er TGS over 500 hk. Når den i tillegg kan kombineres med Hydrodrive og Tipmatic blir det en meget konkurransedyktig anleggsbil, sier Tvenge.
Etter demorunder på Traction Days og utstilling på Dyrsku´n har det kommet mye lovende godsnakk for ørene på de som jobber med MAN i Norge.
– Mange forteller om skikkelige aha-opplevelser på hvor god framkommelighet og komfort det blir med den nye softwaren i girkassa. God bremsekapasitet i pretarderen blir også bemerket, sier PR- og kommunikasjonsmedarbeider Katharina Fjeld i MAN Truck & Bus Norge.