Med V6 har Amarok fått klassens største motor. Bilen har aldri vært så god som dette. Oppdatert: Korrigert om hengervekt.
Amarok-modellen begynner å dra på årene. Flere av konkurrentene har blitt fornyet i det siste. Men Volkswagen strekker levetiden på modellen med oppgraderinger og utstyrsversjoner.
Tre liters V6-er
Motorbyttet er antakelig den beste oppgraderingen de kunne gjort på Amaroken. Den tre liter store sekseren er tidligere brukt i VW Touareg – antakelig – diverse Audier. Og den gjør seg veldig godt i Amarok. Nå har Amarok klassens største motor, målt i effekt og dreiemoment. Ford Ranger med 3,2 liters femsylindrede Duratorq-motor yter 200 hk og 470 Nm.
Oppdatering om hengervekt
I denne prøvekjøringen skrev vi først at Amarok V6 har en tillatt hengervekt begrenset til 3,3 tonn, med et ekstra fjærsett. Det er for så vidt riktig.
Men en standard Amarok V6 har «full» tillatt hengervekt på 3,5 tonn. Det ekstra fjærsettet øker tillatt nyttelast på bilen, men reduserer tillatt hengervekt for at bilen skal holde seg innenfor tillatt vogntogvekt.
Her må man altså gjøre et valg: Maks nyttelast på bilen eller maks tillatt hengervekt. Vi kjørte bilen for det meste tom eller lastet med småtterier. Da er det tull og bare mindre komfortabelt med det ekstra fjærsettet. Men hvis man skal ha med seg en dieseltank, en pigghammer eller andre tyngre saker vil det fort ha noe for seg. Men da er man altså begrenset til 3,3 tonn tillatt totalvekt tilhenger.
Permanent firehjulstrekk
Vi kjørte den i kombinasjon med permanent 4Motion firehjulstrekk og en finfin åtte trinns DSG automatkasse. Det er en deilig – i mangel av et bedre ord – kombinasjon. Offroad-fundamentalister vil muligens vurdere den mindre versjonen med 204 hk, som leveres med manuell kasse, innkoblingsbar firehjulstrekk og reduksjonskasse.
Torsendiff og sperre bak
4Motion-systemet på 224 hk-versjonen distribuerer kreftene gjennom en Torsendiff. Med diffsperre på bakaksel og diverse andre hjelpemidler er det laget for å funke også når forholdene blir tøffe.
Vi fikk kjøre den i personbilversjon, med et helt greit baksete. Det blir antakelig en sjeldenhet blant våre lesere. Men det er slett ikke dumt: Med én og samme bil kan man flytte både minigraver, dieseltank og utstyr – og familien. Hvis du greier å holde det såpass rent og greit i bilen at resten av familien gidder å være med, vel å merke…
Den koster nesten en million med hvite skilter, men det er fortsatt billigere enn å kjøpe den som varebil og i tillegg en bra SUV for å ta familien med til hytta. Bilen vi kjørte var i den dyreste utstyrsversjonen Aventura. Prismessig kan man gjøre det nær 100 000 billigere med en enklere utstyrsversjon.