Her kjøres Norges første av Cats største pigghammer i gang hos Park & Anlegg AS. Den slår hardt, men er likevel skånsom mot omgivelser, maskin, fører og dieselforbruk.
– Den «kjenner» på motstanden i underlaget, og slår ikke for fullt før den har full motstand. Men da slår den med stor kraft!
Bernhard Skåland er svært fornøyd etter to dagers arbeid med den nye pigghammeren. (Fortsetter under videoen)
Pigger på Follobanen
Han er maskinfører og hovedverneombud i Park & Anlegg AS. Sarpsborg-bedriften har en stor kontrakt med den spanske HE-en på dagsonen mellom tunnelutløp og Ski stasjon på Follobanen.
Det er på dette prosjektet Skåland kjører Park & Anleggs Cat 352F XE. Maskinen ble levert sist sommer. Den har et innebygget CPM vektsystem som leverer produksjonsdata som brukes flittig til å utvikle driften.
Maskinen går primært i lasting, men skal nå framover brukes mye til piggrensk av skjæringer samt fjell som skal pigges i stedet for å sprenges.
Cat H180Es pigg
Nylig fikk selskapet overlevert en Cat H180Es, den største pigghammeren i Cat-sortimentet. Den slår til med imponerende spesifikasjoner:
- Maks slagenergi 16 270 Joule
- Oljeflow 285 liter/minutt
- Oljetrykk 16 000 kpa
- Vekt 4 500 kg
NB: Dette er spesifikasjoner oppgitt av Caterpillar selv, ihht deres produktkatalog.
24 liter diesel i timen
I pigging kjører han Cat 352-en i eco-mode, med et dieselforbruk på 24 liter i timen de to første dagene.
Maskinfører Skåland er imponert over det lave drivstofforbruket, men hovedverneombud Skåland er enda mer imponert over hvor «myk» den nye pigghammeren er.
«…er den så slapp?»
– Den kjennes mykere og mer skånsom mot maskin og fører. Jeg tenkte først «oj, er den så slapp?». Men så fort at den slår hardt likevel. Den deler steinen fort og kontrollert, sier han.
«Mykheten» mot maskinen ligger i en hydraulisk regulator som kontrollerer motstanden i piggen. Den stopper slaget umiddelbart ved gjennombrudd.
Kjenner om underlaget gir seg
Og når piggen settes mot en ny stein, kjenner regulatoren etter om underlaget gir seg eller ikke. Først når steinen ikke lenger glir unna drar den til med full kraft.
Denne funksjonen hindrer tomslag, en viktig slitasjefaktor for pigghammere. Dessuten gir den en vesentlig mindre fare for sprut.
Kortere sikkerhetsavstand
– Faktisk så mye mindre sprut at vi kan kjøre med kortere sikkerhetsavstand mot biler og andre maskiner, sier han.
Pigghammeren er en S-versjon av H18E, der s-en står for «silence» (stillhet). Det vil si at den har en innebygget støydemping som reduserer den mekaniske støyen fra pigghammeren.
Kombinert med at maskinen går i eco-modus og at hammeren slår mer kontrollert mot steinen, gir det en betydelig lavere støy mot omgivelsene.
Også det er helt etter hovedverneombudet, maskinentusiasten og HMS-ildsjelen Bernhard Skålands hjerte.
Bråker og spruter mindre
– Det bråker mindre, spruter mindre, vi kan pigge mer og fortere og vi bruker mindre diesel. Vi i Park & Anlegg vil at folk rundt prosjektene våre skal føle – og merke – at vi tar hensyn. Dette er en type utstyr som hjelper veldig på akkurat det, sier han.
Skåland gleder seg over at arbeidsgiveren har investert i dette utstyret. Det er kostbart, men gjør en forskjell.
– Jeg er utrolig stolt av å jobbe for Park & Anlegg AS. Det er et selskap som er nytenkende og uredd for å anskaffe nytt utstyr som som setter nye standarder! Det stilles ikke bare krav om produksjon, men legges godt til rette med anskaffelser av riktig utstyr, sier Skåland, og klatrer opp i maskinen igjen.
Det er mye stein som skal pigges.
– Høye produksjons- og fremdriftskrav, hensyn til optimale og sikre arbeidsforhold og en effektiv og lønnsom produksjon. Det krever det beste og mest effektive utstyret, sier prosjektleder Johann Bernhard Stenrød i Park & Anlegg AS.
Selskapet har 225 ansatte, hadde i 2016 en omsetning på 735 millioner kroner og melder om en god start på 2017.