Blinkens landsdekkende posisjonstjeneste godt mottatt i anleggsbransjen.
I januar i år lanserte Blinken AS en ny, landsdekkende posisjonstjeneste. Tjenesten, som har fått navnet TopNET Live, er basert på et samarbeid med Statens kartverk og Topcon Europe. Grunndataene kommer fra alle Kartverkets referansestasjoner, og dataene blir foredlet og formidlet videre til brukerne i sanntid ved hjelp av programvare fra Topcon.
Full kontroll
– TopNET Live brukes av bedrifter i anleggsbransjen, stat og kommune som har behov for centimeters nøyaktighet. Siden oppstarten i januar 2015 har vi allerede ca. 600 brukere av tjenesten. TopNETlive er utstyrsuavhengig, den kan brukes med alle GNSS-merker og den er operativ døgnet rundt hele året. Kundene sparer både tid og penger, samtidig som de får nærmest full kontroll på abonnement og jobber som de tidligere ikke har hatt, sier Anita Bang-Larsen, salgs- og markedsansvarlig for TopNETlive i Norge.
Webside og mobilapp
– Dette er per i dag den eneste slike tjenesten som gir brukerne tilgang til egen webside og mobilapp. Hver enkelt bruker av et abonnement har sin egen side, mens en administrator vil ha en side med full oversikt over alle firmaets abonnementer. Dette er spesielt interessant for bedrifter med mange maskiner og stikningsutstyr, fortsetter hun.
– Bruker og administrator kan se i kartet når maskiner og stikkere er oppkoblet og hvor i landet de befinner seg. De kan også se hvordan kvaliteten på oppkoblingen er og hvor mye tid og data hver enkelt maskin bruker. Ønsker man å se tidligere oppkoblinger, har man tilgang på historikk ett år tilbake i tid. I tillegg kan brukerne se «live» i et kart om Kartverkets stasjoner er operative eller ikke, samt få informasjon om den enkelte stasjon.
Fra null til full oversikt
Vestlandsentreprenøren K. A. Aurstad AS, som holder til like ved Ørsta-Volda lufthavn, er blant bedriftene som har tatt TopNET Live i bruk. Avdelingsleder for geomatikk og maskinstyring i selskapet, Edvin Dale, er svært fornøyd med tjenesten.
– Tjenesten ble startet opp fra Blinken i januar i år, og vi har vært med fra begynnelsen. Det åpnet en helt ny verden for oss når det gjelder å ha oversikt og kontroll på GPS-utstyr som bruker korreksjonsdata. Totalt fordeler dette seg på 40 enheter; 22 anleggsmaskiner og 18 personlige stikningsrovere. Vi har beveget oss fra null oversikt til full oversikt på alle punkter, sier Dale.
– Tjenesten fungerer som korreksjon til våre GPS-enheter, som er nødvendig med tanke på gjeldende krav til nøyaktighet. Vi kan selvsagt gjøre dette ved å sette opp egen base, men det fører til større behov for eget utstyr og ekstra administrasjon. På mer permanente, større anlegg har vi derfor egen base, men ellers bruker vi tjenesten fra Blinken. Med den kan vi være klare på prosjektet umiddelbart, da dette ikke krever egen tilrigging. TopNET Live tilfredsstiller alle våre krav til nøyaktighet, og er tilnærmet på høyde med egen base, forteller han.
Tidsbesparende
Nettsiden og mobilappen som inngår i TopNET Live er hyppig i bruk hos Aurstad.
– Websiden gir oss muligheten til å sjekke i sanntid hver enkelt bruker og eventuelle problemer denne måtte ha. Vi har også full tilgang til å kontrollere status på alle baser i nettverket. På den måten kan vi fort finne ut om det er problemer med basene som gjør at signalene ute på anlegget er dårlig, eller om det er feil på vårt eget utstyr. Det gir oss muligheten til å opptre selvstendig og sparer oss for unødvendig frustrasjon dersom noe ikke fungerer som det skal, sier han.
– Tjenesten er også svært tidsbesparende for oss. Ting vi tidligere brukte flere timer på å oppklare og få tilbakemeldinger på, finner vi nå ut på noen få minutter ved hjelp av nettsiden og noen enkle tastetrykk, avslutter han.