Det danske selskapet Jøni AS er spesialist på bygging av ”sære” påbygg til diverse transportformål.
På Transportmessa i midten av juni viste de for eksempel fram et spesialbygget påbygg for frakt av muslinger i sjøvann.
For å takle det korrosive sjøvannet var det bygget en helsveiset plastbalje i et chassis av galvanisert stål.
På messa møtte vi salgssjef Jan Nyrup i det danske selskapet, som fortalte om et spesialpåbygg som kan være interessant for norske entreprenører:
En komplett og automatisk asfaltutlegger på et toakslet semihengerchassis.
Balje
Hengeren har en asfaltbalje med et hydraulisk drevet matebånd i bunnen og et utleggerbånd på tvers i enden.
Asfalten kjøres bakover, ut over siden og faller ned i én av tre sleder med utleggingsbredde fra 30 cm til 2,1 meter.
Det sprøytes emulsjonsvæske fra en tank på hengeren før asfalten legges på.
– Det gir en raskere raskere og mer effektiv utlegging ved reparasjoner av dekke enn med konvensjonell utlegger, lastebil og dertil hørende bemanning, sier Jan Nyrup.
Konsoll
Det tverrgående transportbåndet er bygget på en konsoll som sies å raskt kunne monteres og demonteres.
Hengeren er bygget for den danske entreprenørbedriften Aalborg Vognmandsforretning AS.
Det er også bygget en modul som gjør at asfalten kan kjøres i konvensjonell utlegger i stedet for den den bilbårne miniversjonen. Dette til bruk ved utlegging av asfalt i større bredder.
Grus
– Det er dessuten bygget en modul som kan brukes til oppretting av grusveier. Det er oppgaver som typisk utføres om vinteren, utenfor asfaltsesong, sier Nyrup.
Med støtteben og hydrauliske hurtigkoblinger bør det være fort gjort å montere og demontere utstyret.
Verktøy
Det finnes også enklere verktøy til utleggeren, til blant annet oljegrus.
Alle funksjoner på utleggersemien fra presenning til utskyt på slepekassene er hydrauliske, og styres via en Scanreco fjernstyring.
Aalborg Vognmandsforretning AS har valgt en treakslet Volvo FMX til trekkvogn. Egenvekten på den kombinasjonen er 21 tonn.
Totalvekt
Etter danske regler har utleggersemien og trekkvogna en samlet totalvekt på 44 tonn, og dermed lov til å ha med 23 tonn asfalt i baljen.
Påbygget finnes også i en kortere versjon til bruk på et fireakslet lastebilchassis.
Egenvekt på dette har vi ikke informasjon om.