– Nordmenn er ikke best i alle grener. La oss innse at vi har noe å lære av et konsern som bygger infrastruktur verden over.
Taggede innlegg veibygging
Det satses på lærlinger i Innlandet
Store veiprosjekter i Innlandet fører til økt rekruttering til anleggsbransjen.
Anleggsbransjen inviteres til dialog om Rogfast
Rogfast er Norges største samferdselsprosjekt. Statens vegvesen vil nå gjøre en ny vurdering av kontraktstrategien for gjennomføringen av prosjektet, og bransjen inviteres til dialog.
Mongstad-kontrakt til Magne Hope AS
Magne Hope AS Entreprenørforretning har vunnet kontrakten om å bygge ny infrastruktur på Mongstad Sør. Kontrakten har en verdi på mellom 50-60. mill. kroner med en byggetid på ett år.
Tilbudskonferanse om IPL-kontrakt
Nye Veier har som kjent lansert den nye kontraktsmodellen IPL (Integrert prosjektleveranse) på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum.
Pilotprosjekt i Trøndelag
Nye Veier lanserer ny kontraktsmodell på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum. Integrert prosjektleveranse (IPL) forutsetter bl.a. samlokalisering og full åpenhet om kalkyler.
– Dette sparer vi mye tid på
Søbstad bygger ny FV704 i Klæbu. Her har de nylig begynt å bruke Gemini Proadm og Connected. – Arbeid med målebrev er enklere og raskere, sier stikningsleder Bjørn Roger Tangstad i Søbstad AS.
Bygger vei over fjorden
I Sifjord på Senja har Rolf Jørgensen AS forsert fremdriften på omleggingen av vegen med flere måneder.
100 borerigger på snart 40 år
Entreprenør Rolf Jørgensen kjøpt rundt 100 borerigger fra Sandvik. Den første for snart 40 år siden, i 1981. Hver eneste rigg er levert av samme selger. Her leveres Nord-Norges første Sandvik Ranger DX800i.
Nye Veier prioriterer to strekninger
Nye Veier øker tempoet i utbyggingen, og prioriterer strekningen E6 Moelv-Øyer og delstrekningen E6 Kvål-Melhus for utbygging.
Fikk Norges største veikontrakt
Skanska er innstilt til RV3 / RV25 Løten-Elverum. Det er den første OPS-kontrakten på over ti år, og Norges største veikontrakt.
Fem kvalifisert for E6-konkurranse
Fem tilbydere er kvalifisert for å konkurrere om Nye Veier-entreprisen E6 fra Ranheim til Værnes. To tilbydere nådde ikke opp.
Fire kvalifisert for E39-konkurranse
Fire tilbydere er kvalifisert for å konkurrere om Nye Veier-entreprisen på E39 fra Mandal øst til Mandal by.
HMS-pris for 30 måneder skadefri veibygging
På bildet t.v. feiret SVV 15 måneder uten skade på E134 Damåsen-Tisleigård. Nå er det dobbelt så mye. Veidekke har delt ut sin skandinaviske HMS-pris til veibyggerne ved Kongsberg.
Bygger 50 store riksveiprosjekter
Statens vegvesen skal bygge veier for 135 milliarder kroner fram til 2023.
Hun skal bygge smått og stort for 1,4 milliard i Trøndelag
Statens vegvesen i Norges nyeste fylke har en god liste over byggeprosjekter kommende sesong. Her er både smått og stort, med et totalbudsjett på nær halvannen milliard kroner.
– Bilen er kommet for å bli
– Den langsiktige planen, i hvert fall i mitt hode, er motorvei mellom Oslo og Trondheim, med fartsgrense på 110 km/t. Jeg tror vi skal klare det, men da må vi få pengene til å strekke til.
Bygger billigere og raskere med gjenbruk av vei og konstruksjoner
Her bygger Nye Veier AS 43 kilometer motorvei gjennom Hedmark. 75 prosent av massene og halvparten av konstruksjonene brukes på nytt. Det sparer tid og penger i prosjektet.
MEF-sjefen irettesetter regionvegsjef Naimak
– Naimak pynter på virkeligheten! Entreprenører kan gå konkurs fordi Statens vegvesen opererer med tillegstekst og holder igien oppgjør, sier MEF-direktør Julie Brodtkorb.
Oppfinnsom mini-aktør på kjempeprosjekt
Maskinentreprenøren A og J Bjordal AS er inne på det store vannkraftprosjektet i Høyanger. Her får de god bruk for sin egenutviklede sidetippskuff med lukkbar side.
E39-kontrakt lyses ut på ny
Deles ikke opp, men byggetiden kan utvides med 6 måneder.
Fremtidens brobyggere
Nylig fikk 51 fjerdeklassinger omvisning med OKAB og lokale entreprenører i Kongsberg. Alt takket være godt samarbeid, ildsjeler og positiv innstilling.
7000 slike skal fylle E134-tunneler
På kaia i Holmestrand er første sending med betongelementer til de fire tunnelene på E134 Damåsen-Saggrenda.
NCC tildelt første Rogfast-kontrakt
NCC har blitt tildelt E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast. Dette blir Norges største […]
En koloss i jern og betong
Hele 3300 tonn betong gikk med da de to 89 meter lange buene på Saggrenda bru, på den nye E134 Damåsen-Saggrenda, ble støpt i helga.
– Ikke aktuelt å utsette veiprosjekter
Norske entreprenører avsto fra den store E39-kontrakten pga mangel på folk. Aktiviteten vil øke ytterligere framover, men for byggherre Nye Veier AS er det uaktuelt å utsette eller stykke opp prosjekter.