Taggede innlegg veibygging

Krevende å bygge ny E6 i elva

I Soknedal i Trøndelag bygger AF og Aurstad ny E6. Tre kilometer tunnel drives tett på bebyggelsen, og nå bygger de en stor brukonstruksjon i elva. Det er krevende.

Ny E6-totalentreprise ut i markedet

I høst kommer totalentreprisen for bygging av nytt E6-kryss i Moelv ut i markedet. Dette er den siste anleggsentreprisen for ny firefelts motorvei fra Kolomoen til Øyer, og kan passe for mange.

Skal konkurrere om 20 milliarder

På Nye Veiers leverandørkonferanse denne uken presenterte selskapet prosjekter for ca. 20 milliarder kroner som skal ut i markedet det neste året.

Lovende spansk-norsk E6-start

– Nordmenn er ikke best i alle grener. La oss innse at vi har noe å lære av et konsern som bygger infrastruktur verden over.

Anleggsbransjen inviteres til dialog om Rogfast

Rogfast er Norges største samferdselsprosjekt. Statens vegvesen vil nå gjøre en ny vurdering av kontraktstrategien for gjennomføringen av prosjektet, og bransjen inviteres til dialog.

Mongstad-kontrakt til Magne Hope AS

Magne Hope AS Entreprenørforretning har vunnet kontrakten om å bygge ny infrastruktur på Mongstad Sør. Kontrakten har en verdi på mellom 50-60. mill. kroner med en byggetid på ett år.

Tilbudskonferanse om IPL-kontrakt

Nye Veier har som kjent lansert den nye kontraktsmodellen IPL (Integrert prosjektleveranse) på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum.

Pilotprosjekt i Trøndelag

Nye Veier lanserer ny kontraktsmodell på E6-prosjektet Kvål-Melhus sentrum. Integrert prosjektleveranse (IPL) forutsetter bl.a. samlokalisering og full åpenhet om kalkyler.

– Dette sparer vi mye tid på

Søbstad bygger ny FV704 i Klæbu. Her har de nylig begynt å bruke Gemini Proadm og Connected. – Arbeid med målebrev er enklere og raskere, sier stikningsleder Bjørn Roger Tangstad i Søbstad AS.

Bygger vei over fjorden

I Sifjord på Senja har Rolf Jørgensen AS forsert fremdriften på omleggingen av vegen med flere måneder.

100 borerigger på snart 40 år

Entreprenør Rolf Jørgensen kjøpt rundt 100 borerigger fra Sandvik. Den første for snart 40 år siden, i 1981. Hver eneste rigg er levert av samme selger. Her leveres Nord-Norges første Sandvik Ranger DX800i. 

Nye Veier prioriterer to strekninger

Nye Veier øker tempoet i utbyggingen, og prioriterer strekningen E6 Moelv-Øyer og delstrekningen E6 Kvål-Melhus for utbygging.

Fikk Norges største veikontrakt

Skanska er innstilt til RV3 / RV25 Løten-Elverum. Det er den første OPS-kontrakten på over ti år, og Norges største veikontrakt.

Fem kvalifisert for E6-konkurranse

Fem tilbydere er kvalifisert for å konkurrere om Nye Veier-entreprisen E6 fra Ranheim til Værnes. To tilbydere nådde ikke opp.

HMS-pris for 30 måneder skadefri veibygging

På bildet t.v. feiret SVV 15 måneder uten skade på E134 Damåsen-Tisleigård. Nå er det dobbelt så mye. Veidekke har delt ut sin skandinaviske HMS-pris til veibyggerne ved Kongsberg.

– Bilen er kommet for å bli

– Den langsiktige planen, i hvert fall i mitt hode, er motorvei mellom Oslo og Trondheim, med fartsgrense på 110 km/t. Jeg tror vi skal klare det, men da må vi få pengene til å strekke til.

MEF-sjefen irettesetter regionvegsjef Naimak

– Naimak pynter på virkeligheten! Entreprenører kan gå konkurs fordi Statens vegvesen opererer med tillegstekst og holder igien oppgjør, sier MEF-direktør Julie Brodtkorb.

Oppfinnsom mini-aktør på kjempeprosjekt

Maskinentreprenøren A og J Bjordal AS er inne på det store vannkraftprosjektet i Høyanger. Her får de god bruk for sin egenutviklede sidetippskuff med lukkbar side.

Fremtidens brobyggere

Nylig fikk 51 fjerdeklassinger omvisning med OKAB og lokale entreprenører i Kongsberg. Alt takket være godt samarbeid, ildsjeler og positiv innstilling.