Denne graveren tilhører én av fire entreprenører – alle norske – som går videre i konkurransen om bygging av ny E39 Leirvika-Renndalen i Trøndelag. Skal inn i evaluering og forhandlinger med Statens vegvesen, før endelige tilbud skal leveres. Sjekk hvem de fire er.
Taggede innlegg veibygging
Hvordan ruste Norge for fremtiden?
Veidirektøren samler flere samferdselseksperter til en samtale om viktige veivalg framover.
Rekordvei åpnet på Løten
Den RV3 motorveien mellom Løten og Elverum tatt i bruk torsdag. Tre måneder før planen og 1,4 milliarder billigere enn antatt. OPS-prosjekt med SVV og norske entreprenører.
Fra koronakrise til full drift hos SVV
I mars var syv veiprosjekter rammet av koronasmitte. Statens vegvesen vurderte å stenge ned samtlige veiprosjekter, og sende alle mann hjem. – Nå er det normal drift på alle anlegg, med null nye smitteutbrudd, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i SVV.
Tester 0-4 maskinsand i frostsikringslag
Maskinsand 0-4 er en telefarlig masse. Den produseres i store mengder, men kan i dag ikke brukes i veibygging. Et prosjekt på NTNU har testet om den likevel kan brukes i frostsikringslag. Resultatene så langt ser lovende ut.
Vil gjøre det enklere å bruke stedlige masser i veibygging
Hvor lenge lever en vei – egentlig? Et prosjekt i Statens vegvesen analyserer levetid og skadeutvikling på veier. Vil ha veier tilpasset lokale forhold. Da kan det også bli enklere å bruke stedlige masser.
Hang trekkerør på gjerdet – halverte kostnader
Nei, trekkerør for kabel må ikke på død og liv ned i bakken. En oppfinnsom løsning på E134 i Mjøndalen halverte prisen på et vanskelig kabelstrekk.
Statens vegvesen krever høyere lønn til trafikkdirigenter
Trafikkdirigenter har en utsatt jobb. Statens vegvesen har registrert flere brudd på arbeidstidsbestemmelser. Nå skal trafikkdirigenter på SVVs anlegge lønnes etter Overenskomsten for asfalt og vedlikehold.
Bertelsen & Garpestad oppgraderer tunneler på Haukelifjell
Egersund-firmaet Bertelsen & Garpestad AS skal oppgradere to tunneler og ett rasoverbygg på E134 på Haukelifjell de neste tre årene, med en totalkostnad på 340 millioner kroner.
Norges største vei- og tunnelprosjekt åpnet
Ryfast-prosjektet ble offisielt åpnet onsdag 22. april kl. 14. Prosjektet skaper en ny stor region, der avstanden mellom Stavanger-området og Ryfylke kortes ned til en 15 minutters kjøretur.
Oppstart på viktig E16-prosjekt forsinket av innsigelser fra Fylkesmannen
Etter påske skulle totalentreprenør Brødrene Dokken AS startet arbeidet på samspillsentreprisen E16 Fagernes-Øylo. Fylkesmannen krever mer omfattende støytiltak enn Statens vegvesen vil godta. Nå henger planlagt oppstart i en tynn tråd. MEF reagerer på at oppstart på et stort prosjekt blir forsinket av en offentlig etat.
Statens vegvesen tar koronagrep i utbyggingskontrakter
Forskudd, forlengede frister og mulighet for vederlagsjustering. Men også strengere krav til koronatiltak, rapportering, fremdriftsplan og prislister. Slik skal Statens vegvesen redusere usikkerheten i utbyggingskontrakter.
Nye Veier: Øker farta og splitter kontrakter
Nye Veier går ut med en egen tiltakspakke til entreprenørmarkedet. Holder fremdrift, endrer betalingsrutiner og øker tempoet på utlysing av nye kontrakter. Vil også splitte store kontrakter i mindre for å komme det norske markedet i møte.
Vegvesenet øker takten
Statens vegvesen øker nå takten med å få nye prosjekter ut i et korona-rammet marked. I tillegg skal den høye aktiviteten holdes i gang gjennom koronapandemien.
Statens vegvesen ber entreprenører oppdatere HMS-planer på alle anlegg
E69 Skarvbergtunnelen (bildet) og to andre anlegg står eller er redusert. Tre planlagte prosjekter skyves på. Ellers kjører Statens vegvesen videre på sine anlegg så lenge det er forsvarlig. Ber entreprenører oppdatere HMS-planer.
Geoskanning med helikopter for ny E18
I februar og mars utføres geoskanning med helikopter mellom Langangen og Grimstad. Dette gjøres for å kartlegge grunnforholdene i forbindelse med planlegging av ny E18. Det er Nye Veier som har bestilt geoskanningen.
Trøndelag fylkeskommune inngår sin første vegkontrakt
Her signerer Trøndelag fylkeskommune sin aller første veikontrakt. HR Entreprenør AS skal oppgradere FV 31 mellom Røros og svenskegrensen for 15 millioner kroner.
Peab bygger heldigital E6 i Trøndelag med ny Gemini maskinstyring
Nye Veier kjører heldigital gjennomføring av E6-utbyggingen mellom Kvål og Melhus, sør for Trondheim. Peab har tatt i bruk en nyutviklet maskinstyring fra Powel Construction. Helautomatisk dataflyt mellom Gemini Terreng og utstyret i felt.
Ny sjef i Nye Veier
Anette Aanesland (52) blir ny administrerende direktør i Nye Veier.
Statens vegvesen kan få samme tidlig-involvering som Nye Veier
Nye Veier AS kan «regne ned» veiprosjekter ved å involvere entreprenører helt fra starten. Statens vegvesen har måttet vente til Stortinget har vedtatt prosjektet. Nå er det slutt. Samferdselsminister Jon Georg Dale har bedt SVV foreslå prosjekter for testing av tidlig involvering av entreprenører.
Signerte E6-kontrakt til 2,6 mrd.
Nye Veier AS har signert milliardkontrakt med spanske FCC Construcción A.S. Med på laget er Johs. J. Syltern AS og Rambøll Norge AS. Kontraktens verdi er ca. NOK 2,6 mrd. (eks. mva. og vedlikehold).
Disse kjemper om å bygge ny Mjøsbru
Entreprenører fra både Europa og Asia deltok på tilbyderkonferanse for utbyggingen av E6 Moelv-Roterud, som omfatter ny motorveibru over Mjøsa og nesten 10 km firefelts motorvei for 110 km/t.
Se, de bygger skikkelig skogsbilvei
Her bygges en kort men viktig tverrforbindelse mellom to skogsbilveier i Toten Allmenning. Slett ikke et uvanlig syn der i skogen. I landet for øvrig er det dårlig stelt. Halvparten av skogsbilveinettet knapt kjørbart.
Her skal Flage Maskin bygge rassikring for 210 millioner
FV 53 mellom Tyin og Årdal skal bli sikrere. Flage Maskin AS har akkurat signert en kontrakt med Statens vegvesen. Skal bygge rassikringstunnel for 210 millioner.
Sparte 50 millioner på å dele veiprosjekt i flere kontrakter
RV70 Tingvoll-Meisingset skulle vært én kontrakt på en halv milliard. Statens vegvesen måtte dele den opp. Det sparte de 50 millioner kroner på. Her blir entreprenør Syltern takket for innsatsen.
Fjerner halvparten av direktørene
Antall avdelingsdirektører i Statens vegvesen skal reduseres fra dagens 100 til 58.