Statens vegvesen inviterer entreprenører, leverandører, verftsindustrien og rådgivere til markedsdag i forbindelse med Hordfast – ett av Norgeshistoriens mest omfangs- og innholdsrike veiprosjekter. Markedsdagen finner sted i Bergen 12. januar 2023. Påmeldingsfrist 9. desember.
Taggede innlegg veibygging
Anbefaler mer gjenbruk av eksisterende vei
Siden høsten 2021 har Nye Veier utredet mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei på E18 mellom Tvedestrand og Bamble. Det vil gi betydelig reduksjon i klimagassutslipp samt redusere arealbeslaget, ifølge veiselskapet.
Skanska fikk E39 Rogfast-kontrakt
Onsdag 16. november ble den første store Rogfast-kontrakten tildelt. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Vellykket arbeidsfellesskap – veien åpnet før tida
Et arbeidsfellesskap mellom Odd Einar Kne AS og Røstad Entreprenør AS gjorde det mulig for to lokale entreprenører å utføre en fylkesveientreprise i Trøndelag. – Svært positiv erfaring, sier prosjektleder Jon Sellæg. Men høner bød på utfordringer.
Arkeologiske undersøkelser ved Fetsund
Når nye rv. 22 i Fetsund er under planlegging, er det viktig å kartlegge områdene slik at historien kan bevares for kommende generasjoner.
Bygde hel riksvei på halve tida
Den 20. desember åpner Statens vegvesen ny riksvei 4 fra Sandvoll til Amundrud i Gran kommune. Det er 11 måneder tidligere enn planlagt.
Bygger vei på myr med 90 prosent mindre utslipp
På Helgeland bygger Statens vegvesen ny E6 oppå myra. Metoden gir 90 prosent mindre Co2-utslipp enn ved vanlig byggemetode.
Signerte kontrakt med TT Anlegg i Kristiansand
Statens vegvesen har signert kontrakt med TT Anlegg AS som utførende entreprenør for utbedring av rv.41 Timenes-Hamresanden (Kjevikveien).
Overvåker vannkvaliteten i Oslofjorden
Rensing av anleggsvann og overvåking av vannkvalitet og økologisk tilstand er blant tiltakene som skal sikre at byggingen av E18 Vestkorridoren ikke påvirker Oslofjorden negativt.
Viktig veiåpning i Hemsedal
Med åpningen av nye Skjøiten bru har en av de viktigste hovedveiene mellom Østlandet og Vestlandet fått fjernet en stor flaskehals og ulykkespunkt.
Veivesenet holder hjulene i gang
Mens andre offentlige byggherrer har dratt i håndbrekket, holder Statens vegvesen hjulene i gang i anleggsbransjen.
MEF imot ny omorganisering av veisektoren
– La oss bruke tid og ressurser å bygge vei, ikke på nye omorganiseringer. Det sa en bestemt MEF-sjef Julie Brodtkorb på «innspillmøtet» om omorganisering av veisektoren hos Samferdselsdepartementet 23. juni.
Nye Veier utsetter E39-prosjekter
Nye Veier skal gjennomføre konkurranser for tre strekninger på E6 den nærmeste tiden, men utsetter E39 Mandal-Lyngdal, E18/E39 Ytre Ring og E39 Bue Ålgård inntil videre.
Veivesenet og Skanska signerte milliardkontrakt på E18 Vestkorridoren
Veidirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska har signert kontrakt på prosjektering og bygging av strekningen Strand-Ramstadsletta.
E18 Vestkorridoren: Skanska skal bygge Strand-Ramstadsletta
Statens vegvesen har innstilt Skanska Norge AS som totalleverandør for E103 Strand-Ramstadsletta, som er en av hovedentreprisene på E18 Lysaker-Ramstadsletta.
Første spadetak for E8 inn mot Tromsø
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok første spadetak for utbyggingen av E8 Sørbotn–Laukslett tirsdag 19. april. Dette er den offisielle oppstarten av prosjektet, hvor det skal bygges 10 km vei med midtrekkverk.
Utsetter konkurranser
Nye Veier har hatt planer om å gjennomføre hele sju konkurranser til en samlet verdi av 15 mrd. kr i 2022. Denne planen ble laget før den tragiske krigen i Ukraina. Nå utsettes to konkurranser.
Sparer fire mrd. kr ved å bygge vei og bane sammen
Statens vegvesen og Bane NOR sparer fire milliarder kroner ved å bygge vei og bane ut fra Bergen parallelt og sammen.
Tar hensyn til klimarisiko
En rapport fra Riksrevisjonen konkluderer med at myndighetene ikke har god nok oversikt over klimarisiko – herunder flom og skred. Nye Veier skal ha gjennomført risikoanalyse på flom og skred for alle prosjekter.
Byggestart markert med et smell!
Onsdag 23. februar var det offisiell byggestart for E6 Kvithammar-Åsen. Det ble en pangstart!
Veiprosjekter til 200 milliarder
Statens vegvesen la tirsdag frem en plan som omfatter å bruke om lag 200 milliarder kroner i årene 2022-2027. Her kan du se hvor prosjektene kommer.
God driv i Kvænangsfjellet
På Nye Veiers E6-prosjekt over Kvænangsfjellet pågår drivingen av tunnel for fullt mens vinteren herjer utenfor. Prosjektet er godt i rute.
«Oppskriften» for veibygging ute på høring
Alle som planlegger, dimensjonerer og bygger veier må bruke oppskriften i N200. Nå er det lett å gi høringsinnspill på nett.
Stor interesse for Rogfast-kontrakt
Ni entreprenører vil bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.
Blir største entreprenør i Harstadpakken
Anlegg Øst vant oppdraget med å bygge det største delprosjektet i Harstadpakken.
Får Norges høyeste grønne støttemur
Den grønne støttemuren på E6 Ranheim-Værnes blir 20 meter på det høyeste og totalt 96 meter lang. Med en helning på 70 grader vil den fremstå som en nesten loddrett, grønn vegg.