Taggede innlegg veibygging

Klart for første konkurranse på E6 Ranheim-Værnes

Nye Veier sender ut den første konkurransen på strekningen Ranheim-Værnes i månedsskiftet oktober/november. Den første konkurransen vil omfatte ferdigstillelse av strekningen Ranheim til og med Svebergkrysset – en strekning på ca. 15 km.

Oppstart av tre store veiprosjekter

Regjeringens statsbudsjettforslag gir rom for at Statens vegvesen starter opp tre store tunnelprosjekter, som er viktige for sikkerhet og framkommelighet.

Veinormalene endres

Endringene innebære blant annet at det kan bygges to-/trefeltsveier flere steder der det i dag er krav til firefeltsvei.

Kutter CO2-utslipp fra veibygging i myr

I løpet av et halvt år boret entreprenøren 20 000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter dyp myr på Hadeland. Metoden kutter CO2-utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell veibygging.

Utbedrer Nord-Norges viktigste fjellovergang

Snart kan man kjøre E6 over Kvænangsfjellet i Nord-Troms året rundt, uten frykt for at veien stenges på grunn skredfare eller uvær. Nye Veier og totalentreprenør LNS ligger an til å åpne deler av den nye veien hele ni måneder før tiden.

E6 Ranheim–Værnes: Markedsdialog med befaring, 7. september

Nye Veier inviterer til markedsdialog om det videre arbeidet for utbygging av ny E6 Ranheim–Værnes. Konferansen 7. september retter seg særskilt mot aktuelle tilbydere for en ny konkurranse for utbygging av denne strekningen.

Jobbet 300 000 timer i to år uten personskader

150 ansatte i arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen og Statens vegvesen har jobbet 300 000 timer i snart to år uten en eneste skade på rv. 4 Roa-Gran. Nå ligger det an til åpning før tiden i november.

E6 Sørfold bygges ut

Milliardprosjektet i Nordland ble lagt på is før sommeren i fjor, og utelatt fra statsbudsjettet for 2023. Men nå blir det utbygging likevel. Det annonserte finansminister Trygve Slagsvold Vedum og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran da de var på besøk på Fauske i dag.

Den største Rogfast-kontrakten er utlyst

Arbeidet med å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel er godt i gang fra Bokn i nord til Randaberg i sør. Nå er den tredje store kontrakten utlyst, med en forventet kontraktsstørrelse på 5 milliarder kroner.

Utbedrer rv. 94 mot Hammerfest

Bertelsen & Garpestad AS er tildelt oppdraget med å utbedre og bygge ca. fem kilometer ny vei på innfartsveien til Hammerfest.

Veivesenet prioriterer 200 prosjekter på riksveiene

Statens vegvesen la mandag 15. mai fram en oversikt over 200 prosjekter som skal bidra til å stanse forfallet på riksveiene. Veivesenets prioriteringsliste for utbyggingsprosjekter ble også lagt frem.

Bygger nye Jora bro på Dombås

Arbeidet med nye Jora bro på E136 vest for Dombås startet sommeren 2022. Dagens kjørebro er utdatert og skal isteden fungere som bro for gang- og sykkelvei. Stian Brenden Maskinservice støtte tidlig på utfordringer med fjellkvaliteten, men det lot seg løse og prosjektet er i rute til ferdigstillelse høsten 2023.

Nye Veier med økt fokus på økologiske verdier og naturmangfold

Nye Veier planlegger ny E18 Tvedestrand-Bamble og har sett på mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei. Planlegging av delstrekningen fra Gjerstad til Bamble inngår i dette arbeidet. Nå skal det gjennomføres kartlegginger av økologiske verdier for fisk og andre vannlevende organismer i berørte vannforekomster. 

Forsinkelse i E6 Ranheim-Værnes

Nye Veiers prosjekt E6 Ranheim-Værnes blir forsinket, kanskje med så mye som to år. – Dette vil påvirke mange, bl.a. trafikanter og naboer til prosjektet, og det beklager vi, sier utbyggingsdirektør.

Vassbakk & Stol skal bygge E39 Hove–Osli

Vassbakk & Stol var best på pris, og scoret også best på kvalitet. Dermed ble valget av entreprenør på E39 Hove–Osli enkelt for Statens vegvesen.